Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 25 mei vanuit Baarn

TV-Mis op 25 mei vanuit Baarn

Op de 6de zondag van Pasen komt de rechtstreekse Eucharistieviering op tv vanuit de H. Nicolaaskerk te Baarn. Celebrant is pastoor Ton Huitink. Hij zegt over het thema van deze Mis: “In de Paastijd mag je beleven dat Jezus midden onder ons is. Je mag je als het ware koesteren in zijn nabijheid. De Paaskaars staat voortdurend bij het altaar en herhaaldelijk klinkt het alleluia. Het is alom feest.”

“Maar daar komt een einde aan,” aldus pastoor Huitink. “Nog even en dan staat de Paaskaars er niet meer en klinkt er wat minder alleluia. Zo is het ook in het dagelijkse leven. Er zijn periodes waarin alles rozengeur en maneschijn is. Je kunt alles aan. Maar dan komt er opeens tegenslag, valt het leven je zwaar. Je vraagt je telkens af: Doe ik het wel goed?
Ook in het geloofsleven gebeurt dat: de twijfel slaat toe. Ja, vaak gaat dat samen. Het geloof is ook niet los te zien van wat je verder denkt en doet. In die tijd komt het wat meer aan op je doorzettingsvermogen, op je wil. Hulp is dan altijd welkom. Het is die hulp die Jezus belooft. Hij noemt Hem een ‘andere Helper, de Geest van de waarheid.’ Die zal je van binnen uit helpen om de geboden te onderhouden: God lief te hebben en je naaste als jezelf. Hij stuurt je en herinnert je aan de liefde van de Vader.”

Geloofsgesprek
Het voorafgaande geloofsgesprek houdt RKK-presentator Leo Fijen met Annemarie Scheerboom, jongere uit het Aartsbisdom Utrecht. Fijen: “Namens Europa mocht ze tijdens de Wereldjongerendagen in Brazilië het woord voeren en werd ze omhelsd door de paus voor het oog van de hele wereld. Ze sprak haar begroeting uit in de Nederlandse taal en werd overweldigd door de omhelzing van de paus. Hoe is het haar sindsdien vergaan? Wat heeft ze met deze ervaring gedaan? En wanneer komt die ontmoeting met de paus terug op het netvlies?
Ze is een jonge vrouw met een verhaal, ze is een katholiek die voor haar geloof uitkomt en ze is niet bang uitgevallen. Ze hoeft ook niet bang te zijn, want ze vertelt niets meer en niets minder dan haar verhaal over het geloof dat haar geschonken is. En of het nu de regionale krant is dan wel goed bekeken programma’s als Nieuwsuur of Kruispunt, ze is altijd bereid om op een geloofwaardige manier de katholieke Kerk uit te dragen.
Ze doet dat ook als hoofdredacteur van het jongerenblad Omega, want ze wil haar rijkdom delen met andere jongeren. Zo blijft ze altijd bezig om haar geschenk van het geloof niet voor zichzelf te houden. Daarom doet ze ook van harte mee aan het geloofsgesprek.”

Tags: