Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 24 augustus vanuit Baarn

TV-Mis op 24 augustus vanuit Baarn

De rechtstreekse Eucharistieviering op televisie komt op zondag 24 augustus, de 21ste zondag van Pasen, vanuit de H. Nicolaaskerk te Baarn. Celebrant is pastoor Ton Huitink van de HH. Martha en Mariaparochie waar Baarn onder valt. Hij zegt over het thema van deze Mis: “Echt leiderschap begint bij de leider zelf. Hij of zij is degene waar iedereen naar kijkt en in het meest gunstige geval ook naar luistert.”

“Met name dat laatste is voor ons in Nederland geen vanzelfsprekendheid,” zo vervolgt Huitink. “En dan niet ‘luisteren’ in de zin van ‘horen’ wat er wordt gezegd, maar het zo verstaan en verwerken dat het richting geeft voor jouw spreken en handelen. En dat is geen slaafse gehoorzaamheid, waar wij in ons land een broertje dood aan hebben. Wanneer Jezus aan zijn leerlingen vraagt: ‘Wie zeggen jullie dat ik ben?’ antwoordt Simon Petrus met een super korte geloofsbelijdenis: U bent Jezus Christus, Zoon van de levende God! Weet Petrus eigenlijk wel wat hij zegt? Heeft hij alles wat Jezus heeft gedaan en gezegd echt goed verstaan? Heeft hij Hem goed beluisterd?

Jezus deelt de leerlingen niet op in gespreksgroepjes om te praten over leiderschap. Nee, Hij is resoluut en laat Petrus weten: Jij bent de rots waarop ik mijn Kerk bouw. Opnieuw de vraag; weet Petrus wat Jezus hem hier aanzegt? Wie van ons is in staat zijn of haar zending in dit leven, in het licht van de Goede Boodschap goed te verstaan? Jezus ging en gaat ons telkens voor als een ware leider,” aldus Huitink.

Het voorafgaande Geloofsgesprek houdt RKK-presentator Leo Fijen dit keer met Joost Baneke, die onlangs priester werd gewijd en nu werkzaam is in de HH. Martha en Mariaparochie. Baneke “heeft in de tweede helft van zijn leven een nieuwe keuze gemaakt, zoals tegenwoordig wel vaker is te zien,” schrijft Fijen op de website van omroep RKK. Fijen: “Die nieuwe keuze heeft hij overtuigend voorgeleefd op de plekken waar hij werkte in de aanloop naar het priesterschap. Op een pastorale en nabije manier was hij aanwezig bij mensen, op een contemplatieve wijze kon hij spreken en vooral stil zijn, op een aangename toon wist hij ook de liturgie te vieren. Zijn goede stem hielp hem daarbij, want zingen kan hij als geen ander.”
Joost Baneke “is de 60 jaar al gepasseerd en begint toch aan een nieuwe fase in zijn leven,” zo vervolgt Fijen. “Hij is daarmee een voorbeeld voor veel anderen. Na je 60ste levensjaar gaat het licht blijkbaar niet uit, maar doen zich voor mensen nieuwe kansen voor. In het geloofsgesprek komt dit allemaal ter sprake: zijn nieuwe begin in het leven, zijn redenen om voor het priesterschap te kiezen en zijn contemplatieve spiritualiteit die inspireert en bemoedigt.”

RKK Geloofsgesprek, zondag 24 augustus om 10.10 uur op NPO 2.
Eucharistieviering, zondag 24 augustus om 10.30 uur op NPO 2.

Tags: