Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 15 juni vanuit Hengelo

TV-Mis 15 juni vanuit Hengelo

Op het hoogfeest ter ere van de H. Drie-eenheid (15 juni) komt de rechtstreekse Eucharistieviering vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo (parochie De Goede Herder). Celebrant is pastoor Marc Oortman, de gezamenlijke koren St. Lambertus Hengelo en H.H. Johannes en Jacobus Borne onder leiding van Louis ten Vregelaar verzorgen de muzikale ondersteuning. In het aansluitende geloofsgesprek staan de Passiespelen in Hertme centraal.

Pastoor Marc Oortman: “Deze zondag viert de Kerk het hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid. We gedenken God, die Vader, Zoon en Heilige Geest is. Deze Drie die Eén zijn, dat is voor veel mensen niet eenvoudig te begrijpen. Dat is nu zo, maar in het verleden is deze vraag aanleiding geweest voor grote controverses. Misschien dat het in onze wereld, waar wij meer driedimensionaal denken, eenvoudiger te bezien is.”
“We hebben geleerd dat beelden op verschillende manieren te bekijken zijn. Soms moeten we daar een bril bij opzetten, eerst dan kunnen we de diepte zien. Zou het niet zo kunnen zijn dat we de diepte van de Heilige Drie-eenheid ook pas kunnen zien, als we de bril opzetten die ‘geloof’ heet? Het hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid is een feest dat ons uitdaagt om verschillende facetten van God te zien.”

marcoortmanfotorkk
Pastoor Oortman, foto RKK

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de tv-mis wordt het ‘Geloofsgesprek’ uitgezonden. Dit keer praat RKK-presentator Leo Fijen met pastoor Oortman en met Bernadette Wieffer. Zij is de voorzitter van het initiatief dat sinds 2011 de oude traditie van de opvoering van het Passiespel in de bossen van Hertme nieuw leven inblies. Zondagmiddag 9 juni kwam een einde aan de serie van acht voorstellingen van de Passiespelen. De Passiespelen vielen na 2011 wederom in de smaak van het publiek. Ruim 7000 toeschouwers genoten van het samenspel en de zang van 240 amateur toneelspelers die ruim twee jaar aan de opvoering gewerkt hebben.

Passiespelen Hertme
Leo Fijen: “Nabuurschap, kleinschaligheid en sterk geloof komen samen in een uniek project dat tussen Hemelvaart en Pinksteren zichtbaar wordt in dat kleine Twentse plaatsje Hertme, niet ver van Borne en Hengelo. In de bossen van Twente brengen tientallen vrijwilligers uit Hertme een oude traditie tot leven. Dat gebeurt in het theaterpark waar vroeger met veel succes het Passiespel werd opgevoerd. Bezoekers kwamen uit alle windrichtingen om in het Twentse land rond Hertme te kijken naar de Passiespelen. Sinds 2011 is deze traditie weer opgepakt. En dat zegt veel over de betrokkenheid van de vrijwilligers uit Hertme. Zij hebben hun schouders onder deze Spelen gezet en willen het lijdensverhaal van Christus naar deze tijd brengen en zichtbaar maken voor mensen van vandaag.”
Bernadette Wieffer vertelt in het geloofsgesprek over de kracht van een klein dorp, over de inzet van vrijwilligers en over de betekenis van het lijdensverhaal van Christus. Zij is in het dagelijks leven medisch secretaresse, moeder van vijf kinderen en betrokken katholiek. In deze Passiespelen ziet zij een unieke kans om cultuur, geloof en Twente met elkaar te verbinden en aan te bieden aan de mensen van deze tijd.

passiespelen-hertme-2 passiespelen-hertme-1

Tags: