Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 14 juli vanuit Hengelo

TV-Mis 14 juli vanuit Hengelo

De wekelijkse Eucharistieviering op televisie komt zondag 14 juli vanuit de Lambertusbasiliek in het Overijsselse Hengelo. Celebrant is pastoor Marc Oortman; de Schola Cantorum van de Sint Lambertusbasiliek o.l.v. Paul Bonenkamp verzorgt de muzikale ondersteuning. Pastoor Oortman komt ook aan het woord in het voorafgaande geloofsgesprek. Hij is de nieuwe pastoor in Hengelo en daarmee de opvolger van pastoor Koos Smits.

“De Lambertusbasiliek is een bijzondere plek in het palet van kerken die de Eucharistieviering op televisie verzorgen,” zo schrijft omroep RKK op zijn website. “Het is op de eerste plaats een mooie kerk die het aangezicht van Hengelo bepaalt. Midden in de stad torent de kerk letterlijk boven de horizon van de binnenstad uit en bepaalt zo het beeld van Hengelo. Maar er is ook nog een andere reden. Dat is de liturgie. Die wordt nog vaak op klassieke wijze gevierd, met gregoriaanse gezangen, met traditionele gebeden in het Latijn. In die zin bemiddelt deze basiliek in de liturgie tussen heden, verleden en toekomst.”

‘Open blik’
Het artikel gaat verder: “Dat er toekomst is, is zeker. Dat heeft alles te maken met de plaats van de Lambertusbasiliek in de binnenstad. De kerk is altijd open, naar de samenleving gericht. In Hengelo verstaan ze de kunst om een klassieke liturgie te verbinden met een open blik naar buiten toe. Mensen komen vaak binnen lopen om een kaarsje op te steken. En de vrijwilligers van de kerk zoeken in de stad het contact met het dagelijks leven. Kerk en leven horen hier nog bij elkaar. Dat heeft ook alles met de pastoor van Hengelo te maken. Dat was Koos Smits, een priester die in de geest van Franciscus de mensen opzocht en dat deed in alle nederigheid. Dat wordt Marc Oortman, een jonge veelbelovende priester die op latere leeftijd geroepen werd om deze weg te gaan en zijn werk als advocaat vaarwel te zeggen. Deze verbaal getalenteerde Oortman stelt zich voor in het geloofsgesprek. En dan zal blijken dat de Lambertusbasiliek ook met de nieuwe pastoor aan de weg blijft timmeren.”

‘Het is te doen…’
Pastoor Marc Oortman licht het thema van de viering toe: “Het is te doen… Onze maatschappij wordt beheerst door regels, wetgeving, geboden en verboden. Als je er goed over nadenkt, is het vreemd dat een maatschappij die vrij heet te zijn, zoveel regelgeving nodig heeft. Het is niet verbazingwekkend dat er een bepaalde afkeer tegen regels, of hoe ze ook genoemd worden, bestaat. We lopen er soms in vast. In de lezingen van deze zondag gaat het ook over regels: geboden. Het woord ‘geboden’ heeft een duistere kant: het klinkt massief, iemand draagt ons iets op, alsof het een loden last op je schouders is. Toch is het met de geboden van God anders gesteld. Het zijn geen geboden die ver van ons afstaan, maar dichtbij en zeker te volbrengen. Het gaat om de meest elementaire levenshouding die van ons mensen wordt gevraagd: naastenliefde. We horen op deze zondag het verhaal van de Barmhartige Samaritaan, die zich niets aantrok van conventies, maar zijn hart liet spreken. Luisteren naar je hart, is luisteren naar de Stem van God, is doen wat God van je vraagt. Zijn geboden zijn een lichte last; een leidraad in ons leven waarin we niet verstrikt raken, maar die bevrijdend is.”

Geloofsgesprek: zondag 14 juli, 10.10-10.30 uur, Nederland 2
Eucharistieviering: zondag 14 juli, 10.30-11.30 uur, Nederland 2