Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 13 oktober vanuit Hengelo

TV-Mis 13 oktober vanuit Hengelo

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv (RKK) komt op 13 oktober vanuit de St. Lambertusbasiliek in het Overijsselse Hengelo (parochie De Goede Herder). Celebrant is pastoor Marc Oortman, jongerenkoor Voices to Heaven o.l.v. Louis ten Vregelaar verzorgt de muzikale ondersteuning. Het thema van deze viering is ‘dankbaarheid’.

Pastoor Marc Oortman: “Het is altijd een aandoenlijk gezicht: kinderen die iets in hun handen gestopt krijgen, een snoepje, een koekje of wat ook, en die dan door één van de ouders worden aangespoord om netjes dank-je-wel te zeggen: ‘Zeg je nu even netjes dank je wel?’ En meestal volgt er dan een heel bescheiden gemompel dat dan voor het gevraagde door moet gaan. Wonderlijk. We leren als kinderen dank-je-wel te zeggen, maar het is opvallend dat we als volwassenen vaak het vermogen verliezen om te bedanken voor dat wat we ontvangen. Het lijkt er op dat er dan veel vanzelfsprekend is, dat we er recht op hebben. Zelfs het vermogen om God dank te zeggen, lijken we te verliezen. Als er in ons leven iets gebeurt dat pijn doet, dat ons verdriet doet en wat we niet kunnen begrijpen, dan hebben we nog wel eens de neiging om te zeggen: ‘God, hoe kon U dit laten gebeuren?’, zijn we zelfs boos op Hem. Maar de andere beweging: God oprecht te bedanken voor het vele goeds dat ons in het leven overkomt, zelfs de meest simpele dingen, dat doen we minder. In de viering van deze zondag gaat het om dankbaarheid, zoals eigenlijk iedere Eucharistieviering een uiting is van onze dankbaarheid jegens God. Eucharistie is immers dankzeggen.”

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de tv-mis vanuit Hengelo wordt het ‘Geloofsgesprek’ uitgezonden. Dit keer praat RKK-presentator Leo Fijen met Hans Burgman, “een priesterzoon die de wereld als zijn werkplek kiest. Een jongen van de eigen parochie die de allerarmsten opzoekt maar de band met zijn Twentse wortels nooit vergeet. Een missionaris die op traditionele manier ooit naar de Derde Wereld afreisde maar op vernieuwende manier leerde denken en zo ook veel teruggaf aan Nederland,” aldus Fijen.
Hans Burgman is een missionaris uit Twente die in Kenia een nieuw leven ontdekte. In zijn verhaal overheerst de passie. Fijen: “Want ook al is Burgman op hoge leeftijd gekomen, zijn droom duurt voort. En die droom komt er op neer om de wereld van hier en daar met elkaar te verbinden. Die werelden zijn gelijk. Ze kunnen van elkaar leren.”
De spiritualiteit speelt daar een belangrijke rol, zo blijkt in het ‘Geloofsgesprek’. Het geloof van de mensen in Kenia heeft Hans Burgman gevormd, het geloof daar heeft hem diep geraakt. Dat wil hij teruggeven aan de mensen van Hengelo. Werelden die verbonden zijn, spiritualiteit van daar naar hier. Dat is het leven van Hans Burgman in een notendop. Inmiddels is Burgman teruggekeerd naar Kenia om daar verder te werken aan zijn opdracht om twee werelden te verbinden.

Geloofsgesprek: zondag 14 juli, 10.10-10.30 uur, Nederland 2
Eucharistieviering: zondag 14 juli, 10.30-11.30 uur, Nederland 2