Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 1 februari vanuit Hengelo

TV-Mis 1 februari vanuit Hengelo

De wekelijkse Eucharistieviering op televisie komt zondag 1 februari vanuit de St. Lambertusbasiliek in het Overijsselse Hengelo. Celebrant op deze vierde zondag door het jaar (B) is pastoor Marc Oortman. Voorafgaand aan de viering zendt omroep RKK het Geloofsgesprek uit, waarin Leo Fijen met pastoor Oortman spreekt.

De Evangelielezing van deze zondag gaat over Jezus’ prediking te Kafarnaüm (Marcus 1,21-28). In de synagoge vallen de omstanders van de ene verbazing in de andere: eerst vanwege Zijn optreden als leraar (“want Hij onderrichtte hen niet zoals de Schriftgeleerden maar als iemand die gezag bezit”) en vervolgens vanwege Zijn succesvolle bevel aan een onreine geest om weg te gaan uit een man die daar aanwezig is. “‘Buiten zichzelf van verbazing’, ‘Een nieuwe leer met gezag’, het zijn maar woorden die wij vandaag in het Evangelie horen,” zo zegt pastoor Oortman op de RKK-website. “Jezus heeft net in de synagoge onderricht gegeven. Over wat Hij heeft gezegd wordt niet gesproken, de evangelist vertelt alleen over hetgeen Jezus doet. Jezus’ handelingen geven Zijn leer gezag. Dat mag ons te denken geven: want het is maar de vraag of wij ook verbaasd kunnen zijn over de Boodschap van Jezus. Is dat voor ons ook nog een nieuwe leer met gezag waar wij verbaasd over kunnen zijn? Het lijkt erop dat het steeds moeilijker wordt om je te verbazen over de woorden van Jezus, het lijkt zo gewoon geworden. Maar ze zijn het niet! De woorden van Jezus zijn nog steeds actueel, hebben gezag en wij zouden verbaasd mogen zijn over de betekenis die zij in ons leven van alledag mogen hebben. Het nieuwe moeten we echter telkens opnieuw zelf ontdekken en daarbij kunnen hedendaagse profeten ons helpen, mensen die hun talenten gebruiken om ons de weg te wijzen om ons te doen inzien dat Hij, Jezus van Nazareth, de Heilige Gods is,” aldus pastoor Oortman.

Oortman komt ook aan het woord in het voorafgaande Geloofsgesprek. Presentator Leo Fijen: “Wie het centrum van Hengelo nadert, ontkomt niet aan de dominante plek van de Lambertusbasiliek in het hart van de stad. En wie daar naar de markt gaat of even wil bijkomen met een kopje koffie, kijkt altijd tegen de toren en het markante gebouw aan. Marc Oortman is de pastoor van deze kerk en heeft het afgelopen jaar zijn debuut gemaakt op televisie in de vieringen. Hij is van huis uit advocaat en heeft vanuit dat succesvolle beroep een opmerkelijke andere keuze in zijn leven gemaakt. Hij durfde het aan om aanzien, geld en roem achter zich te laten en te kiezen voor de diepste stem van zijn hart.” Pastoor Oortman wil in het Geloofsgesprek laten zien dat zijn taak als herder veel meer omvat dan het pastoraat in en om de Lambertuskerk, aldus Fijen: “Hij is tegenwoordig pastoor van drie parochies en van bijna 20 kerken. En hij wil vertellen over het werk van een huidige herder: organiseren, kerken samenbinden, perspectief geven in tijden van fusies en blijven inspireren. Daarom is hij priester geworden. En hij wil die roeping blijven voelen, juist in de moeilijke tijden van fusies en samenvoeging.”

10.15 uur Geloofsgesprek op NPO 2
10.30 uur Eucharistieviering op NPO 2