Aartsbisdom > Nieuws > Troonswisseling ook in Lourdes meegevierd

Troonswisseling ook in Lourdes meegevierd

Kardinaal Eijk was op 30 april één van de genodigden die in de Nieuwe Kerk de inhuldigingsplechtigheid van koning Willem-Alexander bijwoonden. Enkele dagen eerder brachten de Nederlandse bisschoppen een verklaring uit, waarin zij hun waardering uitspraken voor het werk en de inzet van koningin Beatrix in de afgelopen 33 jaar. Ook schreven zij “te bidden dat de inzet van koning Willem-Alexander door Gods genade heel vruchtbaar mag worden.” De 30ste april werd niet alleen in Nederland gevierd: ook in Lourdes stonden pelgrims stil bij de troonswisseling.

Aan deze eerste VNB-bedevaart naar Lourdes van het seizoen namen ook diverse groepen uit parochies van het Aartsbisdom Utrecht deel. Onder anderen hulpbisschop Woorts, rector Kuipers van het Ariënsinstituut (hoofdaalmoezenier), pastoor Hogenelst en parochievicaris De Paepe begeleiden deze bedevaart. Na de Eucharistieviering bij de Grot op 30 april vierden de pelgrims de troonswisseling in Lourdes mee vanuit hotel Solitude. Onder het genot van een gebakje keken de pelgrims op een scherm mee naar de festiviteiten. De maatschappelijk stagiaires hadden bovendien een ‘Ik hou van Oranje’ spel gemaakt. In de middag namen de pelgrims nog deel aan de Sacramentsprocessie in de Pius X-basiliek.

troonswisseling-lourdes-3 troonswisseling-lourdes-2
Foto links: mgr. Woorts bij de Grot, foto rechts v.l.n.r.: parochievicaris W. de Paepe (parochie Paus Johannes XXIII), mgr. Woorts, rector Kuipers, pastoor F. Hogenelst (parochie HH. Twaalf Apostelen) en parochievicaris Father Sebastian (parochie de Goede Herder).

De gehele tekst van de verklaring van de Nederlandse bisschoppen enkele dagen voor de troonswisseling luidt als volgt: “Voor het werk en de inzet van H.M. Koningin Beatrix over de afgelopen drieëndertig jaar spreken wij onze grote waardering uit. De koningin heeft een belangrijke bindende rol gespeeld in de Nederlandse samenleving. Onder vaak moeilijke omstandigheden, niet in de laatste plaats voor haar persoonlijk, was zij in staat de inwoners van ons land te binden, te troosten en te stimuleren. Wij wensen Beatrix Gods rijke zegen toe bij de nieuwe periode die nu voor haar aanbreekt en hebben er alle vertrouwen in dat haar opvolger snel dezelfde plek zal weten te krijgen in ons land als zij nu heeft. Wij bidden dat de inzet van koning Willem-Alexander door Gods genade heel vruchtbaar mag worden.”

Foto’s: VNB