Aartsbisdom > Nieuws > Torenrestauratie Vinkeveen afgerond

Torenrestauratie Vinkeveen afgerond

In Vinkeveen werd op zaterdag 8 september de torenrestauratie van de H. Hartkerk voltooid met het plaatsen van de nieuw vergulde torenhaan. Het werd een feestelijke bijeenkomst, mede omdat twee dagen tevoren bekend werd gemaakt dat voor de rest van het kerkgebouw een flinke rijkssubsidie ter beschikking wordt gesteld. Namens het aartsbisdom woonde vicaris Pauw de festiviteiten bij.

In zijn toespraak feliciteerde vicaris Pauw de locatieraad, het parochiebestuur en de restauratiecommissie met het prachtige resultaat. Tevens memoreerde hij zijn persoonlijke band met deze kerk waarin hij onder meer gedoopt werd en zijn eerste Heilige Mis opdroeg. Hij sprak de hoop uit dat, door de toegezegde subsidie, een volledige restauratie nu mogelijk wordt. “Maar Onze Lieve Heer heeft zijn vrienden niet in de wereld gezonden met de opdracht: gaat uit over de hele wereld en bouw zoveel mogelijk monumentale kerken, maar: verkondig het evangelie!”, zo benadrukte de vicaris. Hij noemde de kerk een prachtig monument van geloof dat pas echt tot zijn recht komt als Huis van God en thuis van een levende geloofsgemeenschap.

torenrestauratie-vinkeveen-2-kl
Vader en zoon Van Asselen van het schildersbedrijf dat de haan restaureerde.

Uit handen van de heer Van de Voorde van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ontving de vicaris het eerste exemplaar van ‘Een toekomst voor kerken’, handreiking voor het aanpassen van kerkgebouwen in religieus gebruik. Na een zegening door pastoor Griffioen werd de torenhaan onder grote belangstelling op de toren geplaatst door de heer Huijbrechts van de locatieraad.

torenrestauratie-vinkeveen-3-kl