Aartsbisdom > Nieuws > Top Ten Event: een dikke tien verdiend!

Top Ten Event: een dikke tien verdiend!

Om alvast in de stemming te komen voor de Katholieke Jongerendag op 7 november, organiseerde het vicariaat Deventer onlangs voor jongeren van middelbare schoolleeftijd een Top Ten Event met workshops. Lees hieronder het verslag van deze dag:

“Met ruim 100 jongeren (van middelbare schoolleeftijd) hebben we op 10-10-10 een prachtige dag beleefd,” vertelt jongerenpastor Clazien Broekhoff. “Al een uur voor aanvang kwamen de eersten aan bij het Carmel College Salland in Raalte. Klokslag twee uur begon een drummer 10 flinke klappen te geven op de grote trom: Het Top Ten Event kon beginnen. Vicaris Cornelissen heette iedereen welkom. In bijzonder de jongeren… hun begeleiders… en natuurlijk ook aartsbisschop Eijk en de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts. Daarna begonnen de workshops. Alles draaide deze dag rond dat getal 10. De tien geboden… de tien talenten en het evangelie van deze zondag: de genezing van de tien melaatsen.”

top-ten-event-2010-b top-ten-event-2010-c

top-ten-event-2010-dDe tien geboden werden op grote doeken uitgewerkt in een workshop graffiti, er was theater en dans waar ook Gods geboden centraal stonden. Bijna alle jongeren gingen speeddaten met Mgr. Eijk, met de legeraalmoezeniers Tom van Vilsteren en Tim van Kesteren. Beiden waren enkele maanden in Uruzgan. En in die workshop zat ook profscheidsrechter Bas Nijhuis. Hoe geven zij vorm aan hun geloof? Er was een lekker actief programma van Rock Solid (de R.K. afdeling van Youth for Christ) rond de tien talenten en de genezing van de tien melaatsen.

Terwijl de jongeren zo enthousiast bezig waren, was er ook een workshop van Rock Solid voor de begeleiders. Hoe kan Rock Solid ook in onze parochies een plek krijgen?
Broekhoff: “Ook was er natuurlijk een maaltijd met broodjes kroket en fruit …. en een prachtige eucharistieviering in de St. Pauluskerk met mgr. Eijk als hoofdcelebrant. Het koor Carpe Diem uit Geesteren verzorgde de zang. Het was een echte top dag! Vicaris Cornelissen die de jongeren had uitgenodigd, was dan ook dik tevreden. Volgend jaar weer!”

Foto’s: Thom Legebeke

Tags: