Aartsbisdom > Nieuws > Tiende herdenkingswake van de martelaren in Apeldoorn

Tiende herdenkingswake van de martelaren in Apeldoorn

Sant’Egidio Nederland organiseerde op 12 april in Apeldoorn voor de tiende keer de oecumenische herdenkingswake van de martelaren van onze tijd. De oorlog in Oekraïne gaf extra betekenis aan deze goedbezochte viering, waarin per werelddeel werd gebeden voor hen die hun leven gaven voor het Evangelie. Ds. De Reuver, scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland, was dit keer de voorganger. Namens de R.-K. Kerk waren de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom, pastoor Hermens en diaken Dashorst aanwezig.

Ze werden geflankeerd door hoogwaardigheidsbekleders van onder meer de Oud-Katholieke Kerk, de Syrisch-Orthodoxe Kerk, de Antiocheens-Orthodoxe Kerk, de Church of England en de Syrisch-Katholieke Kerk.

Ds. De Reuver hield de overweging tijdens de viering. Hij haalde het thema aan van de Protestantse Kerk in Nederland in deze Veertigdagentijd: ‘Alles komt goed?!’. Dat uitroepteken en het vraagteken horen er wel bij, zo benadrukte hij, “anders is het een platitude.” Hij haalde een recent gesprek aan met iemand bij wiens kind een klasgenootje van vijf jaar was overleden. “Dan is het moeilijk om Pasen te vieren, het lied ‘Hij is opgestaan’ kreeg die persoon niet over de lippen. En voor hoeveel moeders in Oekraïne en Rusland komt het ook niet meer goed?” En dan zijn er nog de klimaatcisis en de martelaren die voor hun geloof stierven. De Reuver: “Alles komt goed is dus te makkelijk gezegd. Het vraagteken en het uitroepteken zijn dus fundamenteel, ze veronderstellen elkaar.”

Het gaat om “aangevochten hoop,” zo onderstreepte ds. De Reuver. Hij wees erop dat het anker het symbool is voor de hoop “en dat wordt alleen bij storm uitgeworpen.” Dat dit van alle tijden is, laat volgens hem ook de deze avond gelezen Evangelielezing zien (Lc. 7,18-23): de hoop van Johannes de Doper, de wegbereider van de Messias, werd eveneens aangevochten. Jezus doet wonderen, velen prijzen Hem maar bij Johannes slaat de twijfel toe. De Reuver: “Is het verhaal niet te groot, te mooi? Johannes de Doper laat zijn leerlingen aan Jezus vragen: bent U het nu of niet? En Jezus antwoordt: doe je ogen open, zie scherp wat er met de meest kwetsbaren gebeurt – de doven, de lammen, de blinden en de doden. Om te zien heb je geloof en vertrouwen nodig. Dat de lijdensweg van Jezus niet doodloopt aan het kruis. Wie zo gelooft, erkent het vraagteken en het uitroepteken. Die kan zich optrekken aan de martelaren. … Wie gelooft, ontdekt te midden van de vraagtekens het uitroepteken. Nog even, dan is het Pasen.”