Aartsbisdom > Nieuws > The Passion: Passieverhaal in beeld en geluid

The Passion: Passieverhaal in beeld en geluid

The Passion vertelt de laatste uren van Jezus’ leven in een bijzonder en meeslepend tv-evenement. Wat gebeurde er met Jezus na het laatste avondmaal? In The Passion zingen bekende Nederlandse acteurs het passieverhaal met de grootste Nederlandstalige pophits. Drie hoofdrollen zijn inmiddels bekend: Syb van der Ploeg vertolkt de rol van Jezus, zangeres Do speelt Maria en Thomas Berge zal Petrus neerzetten. De andere hoofdrolspelers worden in de komende weken bekend gemaakt. Het muzikale evenement vindt plaats op Witte Donderdag 21 april in de straten van Gouda.

Steeds meer mensen – en jongeren vooral misschien – weten nauwelijks nog waar het over gaat met Pasen. En al helemaal niet dat Pasen ook nog eens het belangrijkste verhaal van het Christendom is. The Passion geeft iedereen de kans om dat op een zeer bijzondere manier opnieuw te ontdekken. In een wervelende show zingen bekende Nederlandse artiesten over het lijden, sterven en de verrijzenis van Jezus. En dat onder begeleiding van het orkest van Cor Bakker. Tegelijkertijd reist een immens lichtgevend kruis door de straten van de stad.

Voor iedereen
The Passion is bedoeld voor iedereen, jong en oud, gelovig of niet-gelovig. Het evenement is voor de liefhebber van Nederlandstalige popmuziek, voor geïnteresseerden in het verhaal van Jezus en Pasen, voor de toevallige voorbijganger in Gouda, en de tv-kijker in de huiskamer.
Iedereen, jong en oud, gelovig of niet-gelovig kan met het Paasverhaal aan de slag gaan. Via de Passion-website worden verschillende materialen beschikbaar gesteld om bijvoorbeeld in een jongerengroep, parochie of op school aan de slag te gaan met het lijdensverhaal van Jezus. Daarnaast wordt het minimagazine ‘Een PASSIE voor het LEVEN’ uitgegeven. Hierin wordt op een basic manier uitgelegd wat er in de Goede Week gebeurt. Het magazine is ideaal voor jongeren om zelf meer te lezen over het passieverhaal of om uit te delen.

logo_the_passion-kl

Busvervoer
Voor jongeren die graag naar The Passion willen gaan, maar niet weten hoe ze er moeten komen, is busvervoer geregeld. Op de website van Jong Katholiek kunnen jongeren zich hiervoor aanmelden. De busreizigers komen rond 17.30 uur in Gouda aan, waar ze met honderden jongeren uit het hele land de viering van Witte Donderdag vieren. Na de maaltijd loopt iedereen naar de Markt om The Passion live mee te maken. Om 22.00 uur vertrekken de bussen weer. Een retourtje met de bus kost € 10 (betalen bij het opstappen).

Afterpassion
Voor de afterparty na The Passion werken de verschillende kerken uit de binnenstad van Gouda samen. “Weken geleden zijn we al begonnen met brainstormen en de plannen op elkaar af te stemmen,” meldt projectleider Gerard Bijkerk. “We willen gezamenlijk jongeren op donderdag 21 april een boeiend programma aanbieden en met hen in gesprek gaan.”
Het programma van The Afterpassion zit boordevol: filmfragmenten, stilte, Taizé-zang, gebed en kleinschalige optredens van artiesten in diverse muziekstijlen passeren de revue in de verschillende deelnemende kerken.
The Passion is een unieke samenwerking tussen de omroepen RKK en EO, de Protestantse Kerk Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, het Nederlands Bijbelgenootschap en de gemeente Gouda.

poster-passion-bijgesneden

Tags: