Aartsbisdom > Nieuws > Terug van weggeweest in Driebergen-Rijsenburg: schilderij ‘De Graflegging’

Terug van weggeweest in Driebergen-Rijsenburg: schilderij ‘De Graflegging’

Na een afwezigheid van twaalf jaar is een ‘oude bekende’ teruggekeerd in de Sint Petrus’ bandenkerk te Driebergen-Rijsenburg (parochie St. Maarten): het schilderij ‘De Graflegging’ van de schilder Barend Graat (1628-1709). Het schilderij hangt weer boven de zijuitgang aan de kant van het Maria-altaar.

De afgelopen maanden is het schilderij intensief en minutieus gerestaureerd, zo laat de geloofsgemeenschap weten. Zondag 23 november is het schilderij aan het eind van de viering officieel onthuld.

Het schilderij werd in 2002 opgeslagen vanwege de reconstructie van het kerkinterieur. Op dat moment was er geen budget voor restauratie van het kunstwerk. Drie samenwerkende restauratieateliers uit Wageningen, Oosterbeek en Maarn bleken begin dit jaar bereid om de restauratie als ‘pilot’ ter hand te nemen. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door de stichting Vrienden van Sint Petrus’ banden.