Aartsbisdom > Nieuws > Tentoonstelling ‘Eleonora’ in de Deventer Broederenkerk

Tentoonstelling ‘Eleonora’ in de Deventer Broederenkerk

De tentoonstelling ‘Eleonora, een Engelse prinses in Deventer’ is t/m 15 september te zien in de door Eleonora gestichte Broederenkerk (parochie H. Lebuinus), aan de Broederenstraat in Deventer. Begin- en eindpunt van de expositie is de grafsteen van Eleonora, met ook een reconstructie van de steen uit 1355. Via een dertigtal grote platen wordt haar levensverhaal getoond, met bijschriften en geluidsfragmenten via QR-codes.

Eleonora, dochter van de Engelse koning Edward II, werd geboren in 1318 in Woodstock en overleed in 1355 in Deventer. Zij kwam in 1332 naar Nijmegen om te trouwen met Reinald II, graaf van Gelre. In 1339 werd Gelre officieel een hertogdom en kreeg Eleonora de titel ‘hertogin van Gelre’.

Met Deventer kreeg zij een bijzondere band. In de jaren 1335-1338 maakte zij de uitbreiding van het klooster van de Minderbroeders mogelijk door de stichting van een monumentale kerk: de huidige Broederenkerk. In 1343 overleed de hertog van Gelre en werd Eleonora regentes over haar beide zonen. In haar laatste jaren trok ze zich terug in het klooster in Deventer. Zij overleed er in 1355, slechts 37 jaar oud. Haar laatste rustplaats kreeg ze in de Broederenkerk. Tijdens de tentoonstelling is ook de Broederenkerk te bezoeken, de toegang is gratis.

Openingstijden: wo en do 13-17 uur, vr en za 11-17 uur, zo 14 juli, zo 4 augustus, zo 1 en 15 september van 12-17 uur. Meer informatie: www.eleonoradeventer.nl

Afbeelding linksboven: Eleonora en Reinald II, miniatuur uit de ‘Taymouth Hours’ – 1325-1335