Aartsbisdom > Nieuws > Synode over het gezin start komende zondag

Synode over het gezin start komende zondag

Komende zondag, 5 oktober, gaat in Rome de Derde Buitengewone Algemene Vergadering van de Bisschoppensynode van start met als thema ‘De pastorale uitdagingen van het gezin in de context van de evangelisatie’. Voor de Nederlandse Bisschoppenconferentie neemt de voorzitter, kardinaal Eijk, deel aan de synode.

Net als aan alle andere voorzitters is hem verzocht de tekst van zijn bijdrage tijdens de synode op voorhand aan de Secretaris-Generaal van de synode toe te sturen. De synode begint met verspreid over de dagen meerdere plenaire sessies waarbij alle deelnemers debatteren aan de hand van een afgebakend thema, altijd gerelateerd aan de pastoraal rond huwelijk en gezin. Ter voorbereiding is verder eerder dit jaar een werkdocument verschenen, waarin onder meer antwoorden van de eind vorig jaar rond gestuurde vragenlijst zijn verwerkt. Dit document geeft zo een inzicht in wat wereldwijd speelt in het pastoraat rond huwelijk en gezin en de uitdagingen waar pastorale teams op dit gebied voor staan. De in dit werkdocument aangestipte onderwerpen komen terug in de te bespreken thema’s op de synode.

Vervolg in 2015
Na de plenaire sessies staan er ook gespreksronden in kleinere groepen op het programma. De deelnemers kunnen dan in kleinere kring dieper op bepaalde onderwerpen in gaan. Er wordt van al het besprokene verslaglegging gedaan met de bedoeling dit in een document samen te vatten dat tijdens de laatste dagen van de synode wordt gepresenteerd en goedgekeurd.
Daarnaast staat er nog een gewone bisschoppensynode over het gezin gepland in oktober 2015, waar bisschoppen aan zullen deelnemen die door de Bisschoppenconferenties worden afgevaardigd. Op wat tijdens de synode wordt besproken zal ook worden voortgebouwd tijdens de Katholieke Wereldgezinsdagen in Philadelphia, Verenigde Staten, van 22 tot en met 27 september 2015, waaraan kardinaal Eijk ook zal deelnemen en waar hij een lezing zal houden binnen het kader van een paneldiscussie. Doelstelling van deze dagen is gezinnen wereldwijd met elkaar in contact te brengen voor gebed en uitwisseling en om samen het huwelijk en het gezin als geschenk van God te vieren.

Mee bidden
De Kerk acht gebed voor de synode onontbeerlijk. Zij gelooft in de leiding door de Heilige Geest. Daarom roept zij alle gelovigen wereldwijd op om God te vragen de synode die nu in oktober plaatsvindt, te zegenen en vruchtbaar te maken voor heel zijn Heilige Kerk. Lees hier meer over de gebeden die paus Franciscus heeft uit laten gaan met het oog op de synode.

Zaligverklaring
Op de laatste dag van de synode, zondag 19 oktober, zal paus Paulus VI worden zaligverklaard. Deze paus schreef onder meer de encycliek Humanae Vitae (1968), over het christelijk huwelijk, die uitkwam in de periode van flower power en de seksuele revolutie. Op bijval van hen die geloofden in de seksuele revolutie kon deze paus niet bepaald rekenen. Paus Franciscus vindt het passend de zaligverklaring van deze pleitbezorger voor het huwelijk zoals God dat bij de schepping heeft ingesteld, te combineren met de afsluiting van de synode over het huwelijk en het gezin. Ook bij deze zaligverklaring is kardinaal Eijk als deelnemer aan de synode aanwezig.

Klik hier voor de Engelse versie van het werkdocument voor de synode.