Aartsbisdom > Nieuws > Stille tocht in Haaksbergen

Stille tocht in Haaksbergen

Op initiatief van enkele inwoners van Haaksbergen, nabestaanden en de Haaksbergse Gemeenschap van Kerken wordt er op vrijdag 3 oktober een stille tocht gehouden. “Het verschrikkelijke ongeval met de monstertruck van afgelopen zondag heeft niet alleen grote impact op nabestaanden en direct betrokkenen, maar ook bij veel andere inwoners van Haaksbergen,” zo laat de organisatie weten.

Op zondag 5 oktober organiseert de Gemeenschap van Kerken in Haaksbergen een oecumenische herdenkingsdienst. De organisatie van de stille tocht laat weten dat de stoet voorafgegaan zal worden door de stille trom: “Nabestaanden die aan de tocht willen deelnemen, worden als eersten uitgenodigd. Daarna kan ieder die dat wil aansluiten. De tocht eindigt op de parkeerplaats waar de tragedie zich heeft afgespeeld. Hier is gelegenheid om een bloem te leggen. Ook kunnen tekeningen en/of kaarten of brieven neergelegd worden. De tocht zal in stilte eindigen.”
De organisatie vraagt mensen om voor zover mogelijk lopend of per fiets naar het centrum van Haaksbergen te komen. Fietsen kunnen worden gestald bij Theater De Kappen, voor toezicht wordt gezorgd. Op de Markt en op de parkeerplaats bij Jumbo is geen gelegenheid voor het parkeren van auto’s: daarvoor moeten de overige parkeerplaatsen rond het centrum worden gebruikt.

De route is als volgt:
Markt – Molenstraat – Zeedijk – Sterrebosstraat – Blankenburgerstraat – Mr. Eenhuisstraat – Stationstraat – Parkeerplaats/eindpunt

Herdenkingsdienst
De Gemeenschap van Kerken in Haaksbergen organiseert op zondag 5 oktober een oecumenische herdenkingsdienst in de Pancratiuskerk aan de Markt. Zoals onder meer vermeld in de digitale nieuwsbrief aartsbisdom.nu van 1 oktober, zou deze gebedsdienst om 19.00 uur starten. In verband met een condoleancebijeenkomst voor één van de slachtoffers is het aanvangstijdstip echter veranderd naar 19.30 uur. Het Kevelaerlof dat gepland stond voor deze zondag, is afgelast.
Kardinaal Eijk heeft, mede namens de andere leden van de bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht, maandag 29 september een brief gestuurd aan het pastorale team van de parochie St. Franciscus van Assisië (waar Haaksbergen onder valt) naar aanleiding van het tragische ongeval. Hiermee wil de bisdomstaf zijn innige medeleven betuigen met al degenen die door de gevolgen van dit ongeval zijn getroffen. De volledige brief is te lezen op de website van de parochie. Daar is ook een reactie geplaatst van pastoor Monninkhof op het dramatische ongeval.