Aartsbisdom > Nieuws > Stille Omgang dit jaar op 16 maart

Stille Omgang dit jaar op 16 maart

Duizenden bedevaartgangers uit het hele land komen per touringcar, per fiets of zelfs te voet op 16 maart 2019 naar Amsterdam. Daar lopen zij dan in de avond de Stille Omgang door het centrum van Amsterdam. Voor of na deze Omgang wonen zij één van de twintig feestelijke Eucharistievieringen bij, in één van de zeven binnenstadskerken. Het motto voor de Stille Omgang van 2019 luidt: ‘Vreugde is het onmiskenbare teken van God’. De jonge pelgrims hebben in de Mozes en Aäronkerk hun eigen viering met als thema ‘Vreugde’.

Amsterdam wordt ook wel eens ‘Mirakelstad’ genoemd. De stad ontleent deze kwalificatie aan het feit dat het een oude bedevaartsplaats is, waar al sinds de middeleeuwen een wonder of mirakel wordt geëerd. Deze verering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19de eeuw vooral gestalte gekregen via de jaarlijkse Stille Omgang. Deze religieus meditatieve omgang door het historische centrum en passerend aan het nachtelijke uitgaansleven van Amsterdam wordt elk jaar gedurende één nacht in de maand maart georganiseerd door het Gezelschap van de Stille Omgang.

Over de gebedsintentie ‘Vreugde is het onmiskenbare teken van God’ schrijft de organisatie: “Doordrongen van de spiritualiteit van Ignatius van Loyola, ervoer de Jezuiet Teilhard de Chardin vreugde wanneer hij in stilte zijn geestelijke oefeningen deed. Hij ervoer dit als een werkelijk en onmiskenbaar teken van God. Ook de deelnemers van de Stille Omgang geven vaak aan dat het lopen in stilte en in gebed door het drukke Amsterdamse nachtleven een bijzondere en vreugdevolle ervaring is. Deze ervaring van spiritualiteit, maar ook de onderlinge verbondenheid om met zovelen samen te komen, is niets anders dan Vreugde. Wij hopen dat u in herdenking aan Het Mirakel van Amsterdam en met uw persoonlijke intenties de Stille Omgang ervaart in Vreugde en Gods aanwezigheid.”

Jongerenprogramma ‘Vreugde’
Tijdens het jongerenprogramma in de Mozes en Aäronkerk (Waterlooplein 207), met als thema ‘Vreugde’, komen vragen aan de orde als: Wat vervult jou van vreugde? Wat is vreugde? Is vreugde een individuele of collectieve aangelegenheid? Hoe zit dat met de rol van God? Het programma begint om 19.00 uur en is rond 00.30 uur afgelopen. De entree bedraagt € 9,- p.p. en aanmelding via aanmelding@stille-omgang.nl is gewenst.

“Het hoofdprogramma wordt dit jaar ingevuld worden door interessante sprekers en activiteiten,” aldus de organisatie van het SO-jongerenprogramma. “Daarnaast bevat het programma weer een aantal vertrouwde onderdelen, zoals de H. Mis met mgr. Punt en Eucharistische aanbidding. Ook zijn er keuzeprogramma’s, zoals ‘Echte ontmoeting is een vreugde’, ‘Vreugde in verschillende culturen: Feest’, ‘Sant’Egidio; meet the homeless’ en ‘CandleNight’. Tot slot lopen we de Stille Omgang door de straten van Amsterdam. Het belooft weer een bijzondere avond te worden met een mooi programma op de agenda. Zorg dat je erbij bent!”

Route
De Stille Omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. In de middeleeuwen vierden de christenen dit wonder met een feestelijke mirakelprocessie. Vanaf 1881 door een nachtelijke omgang in stilte, inspiratiebron voor alle stille tochten in Nederland. Uniek aan deze tocht zijn de stilte, het ontbreken van uiterlijk vertoon, het duistere uur en de zwijgende verbondenheid van de duizenden gelovigen. De Omgangers weten zich al biddend en mediterend verbonden met Jezus Christus die zich aan alle mensen van goede wil geeft als leeftocht voor onderweg.

– www.stille-omgang.nl
– www.sojongeren.nl