Aartsbisdom > Nieuws > Stille Omgang 2017

Stille Omgang 2017

Ook Utrechtse bisschoppen nemen deel

Amsterdam wordt ook wel eens ‘Mirakelstad’ genoemd. Deze kwalificatie ontleent Amsterdam aan het feit dat het een oude bedevaartsplaats is, waar al sinds de middeleeuwen een wonder of mirakel wordt geëerd. Deze verering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19de eeuw vooral gestalte gekregen via de jaarlijkse Stille Omgang, een religieus meditatieve omgang door het historische stadscentrum. Duizenden gelovigen uit het hele land nemen eraan deel, ook vanuit het Aartsbisdom Utrecht. De Stille Omgang wordt dit jaar gelopen in de nacht van zaterdag 18 maart 2017.

Ter verdieping heeft de Stille Omgang 2017 als intentie: ‘Voor U in ootmoed, met U in geloof, in U in stilte’ (Dag Hammarskjöld). Dag Hammarskjöld (1905-1961), secretaris-generaal van de Verenigde Naties, kwam om het leven in Kongo bij een raadselachtig vliegtuigongeluk. In zijn appartement vond men zijn geestelijk dagboek ‘Merkstenen’ met deze intentie.

De organisatie verwacht zo’n 5.000 bedevaartgangers die vanuit het hele land per touringcar, per fiets of zelfs te voet naar Amsterdam komen om de Stille Omgang te lopen. Voor of na de Omgang wonen zij een van de twintig eucharistievieringen bij in een van de zeven binnenstadskerken. De kerklijst is beschikbaar op de website van de Stille Omgang.

Mgr. Hoogenboom zal om 00.00 uur de H. Mis vieren in de O.L.V. kerk aan de Keizersgracht 220, met een groep pelgrims uit Utrecht en omstreken. Mgr. Woorts viert om 23.45 uur de H. Mis in de Krijtberg (Singel 448) met een groep pelgrims uit Amsterdam, Eindhoven en omstreken en Voorburg/Den Haag.

In de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein vindt zaterdagavond 18 maart het jongerenprogramma van de Stille Omgang (SO) plaats. Ook dit evenement is bedoeld voor katholieke jongeren uit het hele land.

Meer informatie over de Stille Omgang: klik hier

Meer informatie over het jongerenprogramma: klik hier en hier

Foto: Ramon Mangold

Tags: