Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Startbijeenkomst vierde bisdombedevaart Lourdes

Startbijeenkomst vierde bisdombedevaart Lourdes

In de Utrechtse H. Gerardus Majellakerk en het naastgelegen Thomas a Kempis Leerhuis vond woensdag 18 april de startbijeenkomst plaats voor de vrijwilligers van de vierde bisdombedevaart naar Lourdes (28 april – 5 mei). De middag begon met een vesperviering in de kerk, aansluitend was er een vergadering in het Leerhuis.

2018-04-18-startbijeenkomst-vespers-4Aan het begin van de Vespers (met als agens mgr. Woorts) heette hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen de aanwezigen welkom. In een korte overweging ging diaken Marc Brinkhuis (voorzitter pastoraat VNB en werkzaam in de H. Lebuinusparochie te Deventer e.o.) in op het pastorale jaarthema van Lourdes: ‘Doe alles wat Hij u zeggen zal’. Deze woorden, opgetekend in het tweede hoofdstuk van het Johannesevangelie, sprak Maria tijdens de bruiloft te Kana. Brinkhuis: “Dit jaarthema is weer ontleend aan het thema van de aankomende Bisschoppensynode over jongeren. Tijdens die synode zal de vraag gesteld worden ‘Hoe kunnen jongeren de stem van de Heer ontdekken?’ Dat op het spoor te komen geldt echter niet alleen voor jongeren, maar voor iedere gelovige. Daar mogen we in Lourdes straks een week lang over nadenken, inclusief hoe we dat na de bedevaart in het gewone leven gestalte kunnen geven.” Tot besluit van de viering bracht mgr. Woorts een groet over van kardinaal Eijk. “Hij ziet ernaar uit om samen op bedevaart te gaan en dankt u allen voor uw inzet,” aldus de Utrechtse hulpbisschop.

2018-04-18-startbijeenkomst-vespers-2 2018-04-18-startbijeenkomst-vespers-1

In het Thomas a Kempis Leerhuis werd vervolgens de bijeenkomst voortgezet. Hier stelde het kernteam zich voor aan de vrijwilligers. Namens reisorganisatie VNB gaf Ruud Fokker, in verband met de aangekondigde treinstakingen in Frankrijk, een korte toelichting op de TGV-reis van deze bedevaart. Vicaris Cornelissen vertelde over het programma van de bedevaart, waarna jongerenwerker pastor Mauricio Meneses de programmaonderdelen voor kinderen, tieners en jongeren onder de aandacht bracht. Projectleider Roosmarie Manders meldde dat het aantal pelgrims bij de laatste telling op 1.130 stond (waaronder zo’n 100 jongeren onder de 25 jaar) en gaf de nodige logistieke informatie. Na een korte pauze werd de bijeenkomst in deelgroepen voortgezet: daar kregen de vrijwilligers specifieke informatie ten behoeve van hun taken in de reguliere hotels, de zorghotels en het pastoraat.

2018-04-18-startbijeenkomst-leerhuis