Aartsbisdom > Nieuws > Start twittercampagne om roepingen

Start twittercampagne om roepingen

Met een Nederlandstalige en een Engeltalige ‘tweet’ gaf aartsbisschop Eijk op 19 juni het startsein voor een internationale Twittercampagne om roepingen. Deze dag startte het ‘Jaar van de Priester’, uitgeroepen door paus Benedictus XVI. De start van de campagne werd ‘live’ uitgezonden via internetvideo, die door velen in binnen- en buitenland werd gevolgd. Mgr. Eijk lanceerde ook de website www.jaarvandepriester.nl en gaf een toelichting op de roepingencampagne. In 2015 zullen er in het aartsbisdom nog ongeveer 50 priesters actief zijn, “dat betekent dat er met moeite één priester gevonden kan worden voor de nieuwe grote parochies die per 1 januari 2010 zullen ontstaan. Het is wenselijk dat elke parochie over twee à drie priesters kan beschikken, dus we hebben zeker 100 nieuwe priesters nodig. Maar de kwaliteit is uiteindelijk belangrijker dan de kwantiteit,” benadrukte mgr. Eijk.

Het is niet gemakkelijk om priester te zijn in deze tijd, zo stelde mgr. Eijk vast. “Er wordt veel gevraagd van de priester.” Aartsbisschop Eijk wees op het belang dat dat de priester Christus werkelijk navolgt. “De priester moet elke dag meer en meer groeien in verbondenheid met de Heer. Leven vanuit Hem en vanuit zijn liefde, dat is belangrijk. Wat je zelf niet ontvangt, kun je ook niet aan anderen doorgeven.”
Doel van de Twittercampagne is dat er wereldwijd gebeden wordt om roepingen voor het priesterschap. Velen volgden inmiddels het voorbeeld van mgr. Eijk, ook het Duitse bisdom Limburg heeft zich inmiddels bij deze campagne aangesloten.
Vanaf 2 juli reist ook een jaar lang een icoon uit de Utrechtse priesteropleiding het Ariënskonvikt door het aartsbisdom. Het is de bedoeling dat deze icoon een week in elke parochie te gast is en dat in de weekendvieringen aandacht wordt gevraagd voor de roeping tot het priesterschap, om zo het draagvlak voor roepingen tot het priesterschap in de parochies te vergroten. Elke parochie krijgt ook gebedsprentjes waarop de icoon staat afgebeeld, plus een gebed om roepingen.

twitter-eijk-klein-sn203742

Tags: