Aartsbisdom > Nieuws > Start restauratie St. Victorkerk Benschop

Start restauratie St. Victorkerk Benschop

Gedeputeerde mevr. A.H. Raven gaf op 12 juni namens de Provincie Utrecht het officiële startsein voor de restauratie van de St. Victorkerk in Benschop, een ontwerp van Tepe. Zij onthulde daartoe onder meer het bouwbord met informatie over de restauratiewerkzaamheden. Vervolgens sprak pastoor Schyns een gebed uit en vroeg Gods zegen over de restauratiewerkzaamheden, waarna hij de steigers in aanbouw aan de buitenzijde van de kerk zegende. De Provincie Utrecht heeft de St. Victorkerk uit 1888 530.000 euro subsidiegeld toegekend uit het Fonds Erfgoedparels.

onthulling-bord

Pastoor Schyns riep in zijn welkomstwoord in herinnering dat hij vorig jaar op Open Monumentendag samen met gedeputeerde Raven een boekje over kerkgebouwen in ontvangst nam. Schyns: “Ik merkte toen op dat wij, pastoor en kerkbestuur, al vanaf 2000 bezig zijn om de noodzakelijke subsidies te krijgen om de St. Victorkerk te restaureren. Niets vermoedend sprak ik toen historische woorden: ‘Het voortbestaan van kerkgebouwen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de kerk én de overheid. Want zonder de noodzakelijke overheidssubsidies is het voor de kerk onmogelijk om deze prachtige monumenten, deze Godshuizen, in stand te houden. Zo wacht de kerk van Benschop al jaren op de noodzakelijke subsidies!’ U hebt toen kennelijk goed geluisterd. Wij zijn u dan ook zeer erkentelijk en nog meer verheugd met het goede nieuws, de blijde boodschap, dat wij een fors subsidiebedrag uit het Provinciaal Fonds Erfgoedparels ontvangen en vandaag het startsein kunnen geven voor de restauratie van onze kerk.”
Maar met deze provinciale subsidie is de St. Victorkerk er nog niet, memoreerde Schyns: “Moge het goede werk dat Hij nu begonnen is zijn voltooiing en bekroning vinden in het komende jaar 2010. Met naar wij hopen de verdere noodzakelijke Rijkssubsidies en giften, opdat het Godshuis van Benschop, de St. Victorkerk, daadwerkelijk als een parel in volle pracht ter ere van Gods Glorie mag schitteren.

‘Fraaie details’
Gedeputeerde Raven benadrukte het belang dat de Provincie Utrecht hecht aan het Fonds Erfgoedparels, dat bestemd is voor kerken en industrieel erfgoed. “Niet alleen omdat we monumenten belangrijk vinden, maar ook omdat wij vonden dat het Rijk zijn verantwoordelijkheid niet nam. Het Rijk is blijkbaar van mening dat heel Nederland al gerestaureerd is, en dat het voldoende is om subsidie te geven voor de instandhouding van monumenten. Daar zijn wij het niet mee eens.”
Tot slot roemde ze nog “het gave interieur en de fraaie details van deze neogotische kerk. Moge deze kerk nog lang een baken zijn voor de gemeenschap in Benschop.”