Aartsbisdom > Nieuws > Start restauratie kerktoren Vinkeveen

Start restauratie kerktoren Vinkeveen

Onder grote belangstelling is op 14 oktober de restauratie van de toren van de H. Hart van Jezus kerk in Vinkeveen officieel van start gegaan. Deze geloofsgemeenschap behoort tot de parochie St. Jan de Doper. In een korte bijeenkomst vooraf in de kerk vroeg pastoor G. Griffioen met een gebed om zegen over dit werk en de medewerkers aan deze restauratie.

Daarna schetste locatievoorzitter Con Huijbreghs in het kort de totstandkoming van deze restauratie. Daarbij dankte hij in het bijzonder de financiers van dit project: met name noemde hij de provincie Utrecht die met de regeling Erfgoedparels een flinke bijdrage levert, de Stichting Vallis Pacis, het parochiebestuur en de overige zo nodige gulle gevers. Tot slot zej hij te rekenen “op een fraai gerestaureerd beeldbepalende toren in onze gemeente.”
Daarna vertrok het gezelschap naar buiten om de openingshandeling gade te slaan: het verwijderen van torenhaan, kruis en bol met behulp van een telekraan. De verwachting is dat deze restauratie medio juni 2012 zal zijn afgerond.

‘Kathedraal van de Ronde Venen’
De H. Hart van Jezus kerk in Vinkeveen (een Rijksmonument) is een ontwerp van de architect Tepe. De kerk werd gebouwd op verzoek pastoor Groeningen, omdat de snel uitdijende parochie uit de bestaande kerk groeide. In 1882 waren de plannen gereed, was het benodigde geld geregeld en kon de bouw van een driebeukige kruiskerk met bijbehorend parochiegebouw beginnen. Een jaar later werd de nieuwe kerk gewijd aan het Heilig Hart van Jezus. Al in een vrij vroeg stadium raakte de toren beschadigd en werd deze in een andere vorm teruggebouwd. Door zijn grote afmetingen en hoge westelijke toren vormt de kerk een markeringspunt in de wijde omgeving en kreeg de bijnaam ‘Kathedraal van de Ronde Venen’.

Foto: Henk Butink