Aartsbisdom > Nieuws > Start restauratie H. Michaëlkerk in Schalkwijk

Start restauratie H. Michaëlkerk in Schalkwijk

Met het onthullen van het projectbord gaf emeritus pastoor A.J. Tersteeg vrijdagochtend 19 februari het officiële startsein voor de restauratie van de H. Michaëlkerk in Schalkwijk. Gelijktijdig lieten de kinderen van groep 4 hun Michaëlkerk-ballonnen knappen en werd de vlag gehesen. Architect ing. P.D. van Vliet verwacht dat de restauratie ongeveer een jaar gaat duren.

Voorafgaand aan de onthulling hield dhr. Mans Vulto van de restauratiecommissie een korte toespraak. Hij zei dat het projectbord mede een uiting van dank is aan iedereen die aan de restauratie meewerkt; hij hoopte dan ook dat er niemand vergeten was. Bij gebrek aan de mogelijkheid van het leggen van de eerste steen – het gaat immers om een bestaand gebouw – was als officieel ’startmoment’ gekozen voor de onthulling van het projectbord. Door het uitnodigen van heel groep 4 bij dit startstein en niet alleen de Eerste Communicantjes uit die klas wilde de parochie symboliseren dat iedereen welkom is in de kerk, aldus Vulto.

Steigers
De werkzaamheden zijn inmiddels al in volle gang: zo staat de kerk zowel van binnen als van buiten al grotendeels in de steigers. Belangrijk onderdeel van de restauratie vormt de polychromie (het binnenschilderwerk). Een aantal jaren geleden is de kerk al deels, voornamelijk buiten, gerestaureerd. Wegens geldgebrek kon de restauratie toen niet worden afgemaakt, maar in juni 2009 kende de Rijkdsdienst voor het Cultureel Erfgoed de Michaëlkerk een subsidie toe van bijna 2 miljoen euro. Naast de polychromie worden nu werkzaamheden verricht aan de glas-in-loodramen. Verder worden onder meer de gevel, wand en vloer in oude staat teruggebracht.