Aartsbisdom > Nieuws > Start van de Bisschoppelijke Adventsactie 2010

Start van de Bisschoppelijke Adventsactie 2010

Zondag 28 november start de bisschoppelijke Adventsactie 2010. Tientallen parochies hebben al laten weten dat zij volop actie willen voeren om de kracht en de nood van de kerken in ontwikkelingslanden onder de aandacht te brengen. Adventsactie is uniek in Nederland omdat zij bestaande organisaties verbindt en voor de uitvoering van de actie steunt op de medewerking op het bestaande kerkelijke netwerk.

Het ligt misschien niet voor de hand om aan de katholieke kerk te denken als een wereldwijde ontwikkelingsorganisatie. Met tienduizenden scholen, ziekenhuizen, zorgposten, vormings- en opleidingscentra draagt de katholieke kerk direct bij aan de verwezenlijking van de millenniumdoelen. Ze doet dit omdat het past bij haar beleving van het Evangelie als dienst aan God en dienst aan de mensen. De katholieke kerk is duurzaam aanwezig in de samenlevingen en kan ook voor andere ontwikkelingsorganisaties een effectieve partner zijn door haar internationale organisatie.

Vijftien projecten
De bisschoppelijke Adventsactie 2010 laat het licht vallen op deze kant van de kerk door vijftien projecten bijzonder voor te stellen. Ieder project wordt gedragen door een man of vrouw, een priester, religieus of leek die een verschil maakt in zijn of haar eigen omgeving. Missie en ontwikkelingswerk is altijd samenwerking in wederzijds respect en met vertrouwen op elkaars kunde en integriteit. Parochies kunnen zelf een voorkeursproject kiezen om zich meer verbonden te weten met een doelstelling of een gemeenschap. In de zondagen van de Advent wordt voor de Adventsactie geld in gezameld via acties, collectes en inzamelingen na de vieringen.

Meer informatie: www.adventsactie.nl.