Aartsbisdom > Nieuws > St. Augustinuskerk in Utrecht 175 jaar

St. Augustinuskerk in Utrecht 175 jaar

Op 10 september 2015 is het 175 jaar geleden dat de St. Augustinuskerk aan de Oudegracht 69 in Utrecht (Salvatorparochie) werd geconsacreerd. Dit wordt op zondag 6 september gevierd tijdens een plechtige Hoogmis met als hoofdcelebrant mgr. Woorts. Alle geestelijken die ooit pastoor zijn geweest in de Salvatorparochie of haar voorgangers, zijn uitgenodigd om te concelebreren.

De eerste Augustijn na de Reformatie, Johannes van den Brande, vestigde zich in 1623 in Amsterdam om zielzorg uit te oefenen. Van 1637/1640 verbleef ook de Augustijn Theodorus de Roy (zoon van de Domschout in Utrecht) in Utrecht. Zijn schuilkerk bevond zich aan de Nieuwe Gracht bij Paushuize. De Augustijn Leonardus Brems vestigde zich eveneens in Utrecht, zijn schuilkerk stond in de Hieronymus-steeg. In 1690 werd deze statie verplaatst maar de Jerusalemsteeg. Eind 18de eeuw startte de Augustijn Johannes de Canoncle samen met andere geestelijken de eerste r.-k. Armenschool na de Reformatie in Utrecht.
Nadat Wilhelmus Stas in 1822 verantwoordelijk was geworden voor de Utrechtse statie, bouwde hij een nieuwe kerk met de ingang aan de Herenstraat 22. Hij vatte het plan op om een kerk te bouwen voor de katholieken in het noordelijk deel van de stad en buiten de wallen. In 1839 werd de eerste steen gelegd voor deze nieuwe St. Augustinuskerk. De architect was Karel Georg Zocher. De kerk is een zogenaamde ‘Waterstaatskerk’. Waterstaatskerken zijn kerken die met name de eerste zeventig jaar van de 19de eeuw tot stand kwamen onder auspiciën van de ingenieurs van het ministerie van Waterstaat. Deze Waterstaatskerken zijn gebouwd in een stijl die men ‘neo-classicisme’ ofwel ‘barok classicisme’ noemt. De klassiek oudheid gold als inspiratiebron. Kenmerken van deze kerken zijn: een tempelachtige zuilenfront met timpaan (geveldriehoek), wit bepleisterde interieurs, boogramen en een veelhoekig torentje op het kerkdak. Op 10 september 1840, feest van St. Nicolaas van Tolentijn, werd de kerk geconsacreerd door mgr. Cornelis Baron van Wijkerslooth.

De viering in de St. Augustinuskerk op 6 september is samen met de parochianen en bezoekers van de Engelstalige Mis. “Mensen zijn van harte uitgenodigd om dit met ons mee te vieren en om na de H. Mis tijdens de receptie mee te genieten van een hapje en een drankje,” aldus Jan Zwart, vice-voorzitter van de Salvatorparochie.