Aartsbisdom > Nieuws > Slotdag Taizé aan de Maas

Slotdag Taizé aan de Maas

Vandaag eindigt ‘Taizé aan de Maas’, de internationale jongerenontmoeting die dit jaar in Rotterdam plaats vond en dertigduizend jongeren uit heel Europa trok. De jongeren overnachtten bij gastgezinnen en troffen elkaar overdag voor workshops, vieringen en ontmoeting. Op 30 december waren diverse Nederlandse bisschoppen, nuntius Bacqué en genodigden aanwezig bij het avondgebed in Ahoy. Zij proefden de sfeer en ondergingen de specifieke Taizé-sprititualiteit van zang, gebed en stilte – samen met vele duizenden jongeren. Ook aartsbisschop Eijk en de Utrechtse hulpbisschoppen mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts waren aanwezig.

Zoals gedurende alle dagen van deze internationale ontmoeting waren er twee hallen nodig om de deelnemers aan het avondgebed te herbergen. En ondanks de massaliteit was er sprake van een intieme sfeer, waar ieder ruimte vond voor eigen gebed en ontmoeting met God. Het avondgebed werd afgesloten met het gebed rond het kruis: een ieder werd uitgenodigd met het voorhoofd het kruis aan te raken en daarmee de zorgen en lasten bij God neer te leggen. Tijdens het gebed op 30 december heeft broeder Alois, prior van Taizé, aangekondigd dat de 34ste Europese jongerenontmoeting plaats zal vinden van 28 december 2011 tot 1 januari 2012 in Berlijn.

taize-donderdag-026

‘Pelgrimage van vertrouwen’
Taizé is een internationale, oecumenische broederschap die in 1940 is gesticht door Roger Schutz in Frankrijk. Taizé is de naam van het kleine dorp waar de gemeenschap zich heeft gevestigd in Bourgondië. De gemeenschap richt zich in het bijzonder op jongeren. Jaarlijks trekken ruim 100.000 jongeren naar Frankrijk om een week in Taizé te verblijven.
De Europese Ontmoeting die de afgelopen dagen in Rotterdam plaats vond, wordt sinds 32 jaar in steeds een andere Europese stad georganiseerd. Doel is jongeren uit Oost- en West-Europa bij elkaar te brengen. Onder de titel ‘Pelgrimage van Vertrouwen’ wordt gebouwd aan vrede door de uitwisseling tussen jongeren over geloof, leven en cultuur. De locatie Rotterdam was een gezamenlijke uitnodiging van het moderamen van de Protestante Kerk in Nederland en de Nederlandse Bisschoppenconferentie aan de broeders van Taizé, de bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door steun van de gemeente Rotterdam. De jongeren overnachtten in gastgezinnen, waarna er ’s ochtends een viering of ochtendgebed was in de gastkerken. Vervolgens gingen de jongeren naar Ahoy voor de middagviering, workshops, de maaltijd en de avondviering.

taize-donderdag-028

Foto’s: Bisdom Rotterdam