Aartsbisdom > Nieuws > Sint Petrus’ bandenkerk: toren in de steigers

Sint Petrus’ bandenkerk: toren in de steigers

De operatie ‘Toren in Topvorm’ is begonnen. Na een jaar fondsenwerving staat de toren van de Sint Petrus’ bandenkerk in Driebergen-Rijsenburg (Sint Maarten parochie) in de steigers. De schilders gaan – na enkele bouwkundige werkzaamheden – aan de slag om de toren weer in topvorm te brengen.

Daar zijn ze naar verwachting vier weken mee bezig. Ook wordt in deze periode lood- en zink en aangetast houtwerk waar nodig vervangen. De eerste klus aan de toren zit er al op en dat is te horen, zo laat George Marlet van de locatie weten: “Het aloude mechaniek dat het luidwerk van de drie klokken aanstuurt, is in juli door technici vervangen door een computergestuurde schakelkast. Die zorgt ervoor dat het uurwerk precies op tijd loopt en de luidklok elk half en heel uur de tijd aangeeft. Dagelijks luidt om 12.00 uur en 18.00 uur als vanouds het Angelus.”
Bijdragen aan de actie ‘Toren in Topvorm’ zijn nog van harte welkom, meer informatie over de actie is te vinden op www.torenintopvorm.nl