Aartsbisdom > Nieuws > Sint Maartensfeest in de stad Utrecht

Sint Maartensfeest in de stad Utrecht

In Utrecht is sinds enkele jaren een Sint Maartensberaad actief, dat tracht de Sint Maartensviering in Utrecht te stimuleren – Sint Maarten is immers de patroon van deze stad. Centraal daarbij staat de viering in de wijken, maar uiteraard heeft het Utrechtse centrum een belangrijke plaats in de herdenking van de Utrechtse schutspatroon op en rond 11 november. Bijzonder is ook dat Utrecht dit jaar officieel toetreedt tot het Europese netwerk van Sint Maartensteden en dat er bij het Sint Maartensfeest gevlagd zal worden met speciale Sint Maartensvlaggen.

Het feestprogramma is zeer gevarieerd: er is een speurtocht, een workshop en in het Utrechts Archief kunnen kinderen zegels maken met daarop Sint Maarten. Op 11 november helpen leerlingen van basisscholen uit de Utrechtse binnenstad (waaronder de Kathedrale Koorschool) om 9.00 uur burgemeester Wolfsen bij het hijsen van de stadsvlag. En op 8 november (15.30 uur) is er het Sint Maartenkinderfeest in de Domkerk. Op diverse plaatsen in Utrecht wordt er gevlagd met rood-witte stads- en Sint Maartensvlaggen. Deze vlaggen zijn nieuw en tonen op het witte gedeelte van de stadsvlag een manteldelende Sint Maarten.

Sint Maartenslikeur
In de wijken kunnen kinderen meelopen met lampionoptochten, luisteren naar het verhaal over Sint Maarten en zingend langs de deuren gaan. Voor hen zijn er twee ‘sing-ins’ georganiseerd, op woensdag 4 november om 15.00 uur (Nicolaïkerk) en op woensdag 11 november (16.00 uur) in de Sint Willibrorduskerk.
Ook voor volwassenen zijn er activiteiten zoals carillonconcerten, vieringen en stadswandelingen. Traditioneel is de Sint Maartenvesper om 19.00 uur in de Domkerk, met een glaasje Sint Maartenslikeur na afloop. Voor dak- en thuislozen is er op Sint Maartensavond een gratis warme maaltijd.
Op 11 november om 16.45 uur reikt wethouder van der Sluijs in de Domkerk de solidariteitsprijs ‘De Mantel van Sint Maarten’ uit aan een Utrechtse organisatie die maatschappelijk vernieuwend bezig is. Het Sint Maartenevenement sluit op 11 november rond 21.30 uur met het luiden van de Domklokken door het Utrechts Klokkenluiders Gilde.

Europees netwerk
Sint Maarten, ook wel de heilige Martinus van Tours genoemd, is nauw met de stad Utrecht verbonden. Toen de Frankische vorsten in de zevende eeuw een kerkje lieten bouwen waar nu het Domplein ligt, wijdden zij de kerk aan hun belangrijkste heilige: Sint Maarten. Al enkele jaren heeft het Sint Maartensberaad Utrecht contacten met het Centre Culturel Européen Saint Martin de Tours, dat een cultureel netwerk van Europese Sint Maartensteden heeft opgericht. Utrecht wordt hier onderdeel van: op vrijdag 6 november ondertekent het Sint Maartensberaad in aanwezigheid van burgemeester Wolfsen de overeenkomst. Hiertoe komt er een vertegenwoordiging uit Tours naar Utrecht. De ondertekening is een belangrijke erkenning van het Utrechtse Sint Maartensberaad.