Aartsbisdom > Nieuws > Samenvoeging vicariaten Utrecht en Arnhem

Samenvoeging vicariaten Utrecht en Arnhem

Sinds 2 februari 2009 is het Aartsbisdom Utrecht opgedeeld in drie vicariaten: Arnhem, Deventer en Utrecht. Daarvoor zijn toen drie bisschoppelijk vicarissen aangesteld: R.G.W. Cornelissen (Deventer), J.G.M. Pauw (Arnhem) en H.W. Woorts (Utrecht). Met ingang van 1 december a.s. worden de vicariaten Arnhem en Utrecht samengevoegd tot één vicariaat. De naam daarvan zal zijn: vicariaat Utrecht-Arnhem. Dit heeft de bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht vandaag bekendgemaakt in een mailing aan onder meer de parochiebesturen en de leden van de pastorale teams.

De aanleiding voor deze samenvoeging is dat vicaris Pauw zijn taak voor het vicariaat Arnhem zal overdragen aan vicaris en hulpbisschop Woorts, omdat vicaris Pauw – naast pastoor van de parochie Maria Laetitia (Doetinchem e.o.) – per 1 december a.s. tevens pastoor zal worden van de parochie HH. Twaalf Apostelen (Zutphen e.o.). Als vicaris van Arnhem was hij ook lid van de grote bisdomstaf en de benoemingencommissie.

Aanstelling bisschoppelijk gedelegeerden
Vicaris Pauw was sinds 2009 tevens bisschoppelijk vicaris voor jeugd/jongeren en catechese in het Aartsbisdom Utrecht. De taak voor jeugd/jongeren wordt overgenomen door pastor G.J.J.S. de Bekker. Vanaf 1 december a.s. wordt hij tevens benoemd als parochievicaris van de St. Martinusparochie te Utrecht. De taak voor catechese wordt per 1 december a.s. overgenomen door pastor P. Kuipers, rector van het Ariënsinstituut te Utrecht. Vicaris Cornelissen was sinds 2009 tevens bisschoppelijk vicaris voor huwelijk en gezin. Deze taak heeft hij per 1 september jl. overgedragen aan pastoor R.E.C. den Hartog van de parochie St. Jan de Doper (Mijdrecht e.o.).
Zij worden benoemd als bisschoppelijk gedelegeerde voor de desbetreffende taakvelden.

Klik hier om de mededeling van de bisdomstaf te lezen