Aartsbisdom > Nieuws > Samenvoeging van parochies en kerksluitingen

Samenvoeging van parochies en kerksluitingen

Op donderdag 8 augustus publiceerde De Volkskrant een artikel over samenvoeging van parochies en kerksluitingen. Daarin wordt gesproken over een brief van de Congregatie van de Clerus.

Deze brief van de Congregatie van de Clerus, gedateerd 30 april 2013, over samenvoeging van parochies, onttrekking van kerkgebouwen aan de goddelijke eredienst en vervreemding van kerkgebouwen, is gericht aan de voorzitters van de Engelstalige Bisschoppenconferenties. Deze hebben de Congregatie om deze richtlijnen verzocht. De Nederlandse bisdommen voeren binnen de door het kerkelijk recht gestelde kaders ten aanzien van de samenvoeging van parochies en de onttrekking van kerken aan de goddelijke eredienst ieder een verschillend beleid. Zij passen daarbij echter dezelfde richtlijnen toe als die worden vermeld in de genoemde brief van de Congregatie voor de Clerus.

De samenvoeging van parochies en de onttrekking van de eredienst vindt zeker niet plaats vanwege priestergebrek of om ideologische redenen. De Nederlandse bisschoppen besluiten hiertoe op grond van een – van geval tot geval verschillend – scala van financiële, bestuurlijke en pastorale redenen zoals bijvoorbeeld het gebrek aan kerkgangers, het onoverkomelijke gebrek aan financiële middelen, de noodzaak tot versterking van de bestuurskracht van parochiebesturen en het belang van vitalisering van geloofsgemeenschappen door samenbrengen van gelovigen in liturgie, catechese, diaconie en gemeenschapsopbouw.