Aartsbisdom > Nieuws > Russisch-Orthodoxe aartsbisschop bezoekt Rooms-Katholieke collega

Russisch-Orthodoxe aartsbisschop bezoekt Rooms-Katholieke collega

Aartsbisschop Simon (Ichounine) van de Russisch-Orthodoxe kerk te België en Nederland bracht op 13 mei een kennismakingsbezoek aan de aartsbisschop van Utrecht, Willem kardinaal Eijk. Bisschop Simon woont in Brussel en werd vergezeld door zijn vicaris Grigory Krasnotsvetov, woonachtig te Rotterdam, en pastoor Stefan Bakker van de Russisch-Orthodoxe parochie te Amersfoort. Kardinaal Eijk werd vergezeld door bisschop Van den Hende van Rotterdam (bisschop-referent voor de oecumene) en mgr. Woorts.

De ontmoeting begon met een gebed in de St. Willibrordkapel van het bisschopshuis aan de Maliebaan. Nadat kardinaal Eijk een gebed tot de Heilige Geest in het Nederlands had uitgesproken zong bisschop Simon met zijn priesters een Russisch lied ter ere van de verrezen Heer Jezus Christus.
Aansluitend werd tijdens een warme maaltijd verder kennis met elkaar gemaakt en informatie over elkaars bisdommen uitgewisseld. Zo vertelde aartsbisschop Simon over de vele vluchtelingen die hun kerken bezoeken en hoe dankbaar hij is voor de steun die hij ondervindt van zowel de Belgische als de Nederlandse rooms-katholieke bisschoppen en parochies.

V.l.n.r.: Tolk dhr. Smit, pastoor Bakker, vicaris Krasnotsvetov, kardinaal Eijk, aartsbisschop Simon, mgr. Van den Hende en mgr. Woorts

Tags: ,