Aartsbisdom > Nieuws > Rome in Amsterdam: expositie in De Nieuwe Kerk

Rome in Amsterdam: expositie in De Nieuwe Kerk

Kardinaal Eijk, mgr. Woorts, bisschop Punt (Haarlem-Amsterdam), zijn hulpbisschop Hendriks en apostolisch nuntius Cavalli waren op 2 oktober bij de opening van de expositie ‘Rome, de droom van Constantijn’ in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. De tentoonstelling werd geopend door prins Jaime de Bourbon de Parme, Nederlands ambassadeur bij de Heilige Stoel. De getoonde zeldzame kunstschatten verbeelden één van de meest fascinerende geschiedenissen van de oudheid: hoe Rome in de vierde eeuw transformeerde van multireligieuze keizerlijke hoofdstad vol tempels met kolossale keizerbeelden tot pauselijk centrum gedomineerd door kerken met kruisen.

Een snelle ommekeer die vooral mogelijk werd dankzij keizer Constantijn de Grote die het christendom omarmde. Van Constantijn zelf verrezen kolossale keizerbeelden. Een reusachtige marmeren hand (uit het jaar 313 en 161 cm. hoog), die ooit deel uitmaakte van zo’n beeld, is eveneens te zien in Amsterdam.

nieuwe-kerk-foto-janiek-dam-kl
V.l.n.r.: Cathelijne Broers, kardinaal Eijk, prins Jaime de
Bourbon de Parme, Sible de Blaauw. Foto: Janiek Dam

In de opzet voor de tentoonstelling ‘Rome, de droom van Constantijn’ koos ontwerper Paul Gallis als eerste blikvanger voor een ‘kopie’ van de beroemde triomfboog van Constantijn naast het Colosseum. Net als de Romeinen destijds, maakt de bezoeker zijn eigen entree onder deze boog.
De expositie is in vijf ‘bedrijven’ ingericht, die elkaar in de tijd opvolgen: van het multireligieuze Rome en het ‘catacomben-christendom’ via keizer Constantijn naar de tijd waarin het christendom bovengronds was. Bij elke ruimte hoort een ‘stadsgids’ die toelichtende teksten spreekt. De tentoonstelling kwam tot stand dankzij een samenwerking met de hoogleraren Eric Moormann en Sible de Blaauw en beroemde musea in Rome: de Capitolijnse Musea, het Nationaal Romeins Museum en de Vaticaanse Musea. De Romeinse musea waren graag bereid de kunstwerken uit te lenen, aldus directeur Cathelijne Broers van De Nieuwe Kerk. De laatste expositie in Nederland over het vroege christendom was volgens haar in 1962. “Ons land is geseculariseerd, dus het is tijd voor een nieuwe blik.”

Meer informatie, openingstijden et cetera: www.nieuwekerk.nl