Aartsbisdom > Nieuws > Roepingenzondag: ‘Volg Mij – Ik ben de Goede Herder’

Roepingenzondag: ‘Volg Mij – Ik ben de Goede Herder’

De R.-K. Kerk viert op zondag 11 mei (vierde zondag van Pasen) Roepingenzondag. Wereldwijd wordt dan in kerken en kloosters speciaal gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. Een dag eerder (zaterdag 10 mei) wordt in Nederland de Open Kloosterdag gehouden, vele kloosters zetten die dag de deuren open voor bezoekers.

Het Aartsbisdom Utrecht organiseert op 10 mei in Zutphen voor de leden van de diocesane gebedskring om roepingen bovendien een ontmoetingsdag. De afgelopen dagen is er in verschillende parochies en thuis de noveen om roepingen gebeden, die de Roepingenraad van het aartsbisdom in de aanloop naar Roepingenzondag heeft verspreid.

De Nederlandse bisdommen organiseren jaarlijks rond Roepingenzondag een gezamenlijke campagne om het werk in de Kerk onder de aandacht te brengen. Thema is dit jaar ‘Volg Mij – Ik ben de Goede Herder’. Dit wordt onder meer ondersteund met diverse campagnematerialen als posters en gebedenboekjes. Meer informatie over de campagne in het aartsbisdom is te vinden op: www.jekomtalsgeroepen.nl.
Na het succes van de eerdere Open Kloosterdagen (respectievelijk in maart 2000, in maart 2003, in mei 2006, april 2008 en juni 2012) wordt dit jaar voor de zesde keer een landelijke Open Kloosterdag gehouden. In het Aartsbisdom Utrecht nemen onder meer de volgende gemeenschappen deel: Abdij Koningsoord (Arnhem), de Ongeschoeide Karmelitessen (Arnhem), Paters Maristen (Deventer), Dominicanenklooster Huissen, Dienaressen van de Heilige Geest (Utrecht) en het Dominicanenklooster in Zwolle. Kijk voor meer informatie over de Open Kloosterdag op de speciale site: www.openkloosterdag.nl.

affiche_open_kloosterdag_2014