Aartsbisdom > Nieuws > ‘Roderick zoekt licht’: Moderne Devotie in Deventer

‘Roderick zoekt licht’: Moderne Devotie in Deventer

In het tv-programma ‘Roderick zoekt licht’ (KRO-NCRV) gaat priester Roderick Vonhögen wekelijks op zoek naar hoopvolle verhalen, optimistische mensen en tradities die verbinden. In de uitzending van 1 mei bezocht hij Deventer. Daar ontdekte hij samen met pastor Gauthier de Bekker dat de middeleeuwse Moderne Devotie verrassend actueel blijft.

Deventer is de stad van Geert Groote (1340-1384), grondlegger van de Moderne Devotie: een spirituele beweging binnen de katholieke Kerk die opkwam aan het eind van de 14de eeuw. De beweging ontstond doordat mensen niet tevreden waren met hun situatie door misstanden onder de geestelijkheid en in de kerkelijke leiding. De Moderne Devotie staat voor een vernieuwing van het christelijke gemeenschapsleven en is te zien als een hervormingsbeweging binnen de Kerk en de maatschappij. Zorg voor de zwakkeren in de samenleving was één van de centrale waarden binnen de Moderne Devotie.

Roderick wordt in Deventer rondgeleid door Gauthier de Bekker, een jonge priester werkzaam in de H. Lebuinus parochie. De Bekker vertelt over de impact en de verrassende actualiteit van deze belangrijke historische beweging. Samen ontdekken ze dat in Deventer overal sporen van deze Moderne Devotie te ontdekken zijn.

Zoals in het Geert Groote Huis. Roderick krijgt een rondleiding door dit museum, waarin het verhaal van Geert Groote en de Moderne Devotie wordt verteld. Onder andere is er een reconstructie van het hoofd van Geert Groote te zien (zie foto), gebaseerd op een 3d kopie van zijn schedel. Ook komt Thomas a Kempis aan bod, die het gedachtengoed van Geert Groote verspreidde.
Beide priesters praten ook over de krimp van de Kerk en de pijn van kerksluiting. Gevraagd naar zijn ‘stip aan de horizon’ zegt De Bekker: “Dat we naar een organisatie toegaan die qua structuur past bij de Kerk die we zijn en niet bij de Kerk die we waren. Het is belangrijk om volgende generaties een Kerk te geven waar ze iets mee kunnen, waar ze de ruimte krijgen om nieuwe dingen te doen die passen bij de Kerk die we willen zijn.”

Herhaling: donderdag 6 mei, 14.20 uur, NPO 2 of kijk hier terug.