Aartsbisdom > Nieuws > Roderick zoekt licht bij Apeldoornse vrijwilligers

Roderick zoekt licht bij Apeldoornse vrijwilligers

Apeldoornse vrijwilligers zetten zich in voor mensen aan de rand van de samenleving. En dat hoeft niet moeilijk te zijn: met tweedehands kleding, pizza’s, een bakfiets én een luisterend oor steunen zij mensen die dat nodig hebben, ook in coronatijd. Roderick Vonhögen fietste voor de aflevering op 8 mei van zijn programma ‘Roderick zoekt licht’ (KRO-NCRV) naar Apeldoorn, waar hij diaken Ronald Dashorst van de Emmaüsparochie ontmoette. Hij is verbonden aan Sant’Egidio, een christelijke gemeenschap die over de hele wereld kwetsbare mensen helpt.

Dashorst beschouwt zijn rol als diaken als verbindingsofficier: “Als verbinding tussen Kerk en samenleving. Ik sta met één been in de Kerk en met het andere been in de samenleving. Dus dat wat er in de kerk gevierd wordt, gedeeld wordt in de samenleving bij de armen, de kwetsbaren en de zieke mensen in nood. En wat er leeft in de samenleving aan nood, pijn, verdriet en zorgen in de kerk brengen om daarvoor te bidden.” De aanpak van Sant’Egidio is belangrijk in zijn werk, vertelt Dashorst. In 2008 werd geraakt toen hij op bezoek was bij de gemeenschap van Sant’Egidio in Antwerpen. Hij zag de inzet voor dak- en thuislozen en op de weg terug brandde zijn hart, zo merkte hij. Dat wilde hij in Apeldoorn ook vorm geven, de combinatie van de inzet voor armen en de liturgie. Veel vrijwilligers zetten er inmiddels de schouders onder. Zoals bij de kledingbank, waar Roderick Gea ontmoet, de echtgenote van diaken Dashorst. Ook spreekt hij met enkele van de 35 vrijwilligers van de kledingbank. Niet alleen de kleding, ook het contact blijkt heel belangrijk.
Roderick gaat verder op pad met de leden van het straatteam, die met een bakfiets warme drank en maaltijdsoep uitdelen aan dak- en thuislozen in de Apeldoornse binnenstad. Dashorst vertelt over het belang van de wederkerigheid: “Mensen die niet meer meetellen in onze samenleving willen we nabij zijn. Jullie horen er ook bij, je bent gezien, je bent ook een geliefd kind van God.” Soms staat hij te bidden met mensen die het zwaar hebben. “Soms ben je diep in de put en dan is het enige wat er nog is de liefde van God. Naast brood en pizza’s is het de liefde van God die we delen.”

Herhaling: donderdag 13 mei, 14.20 uur, NPO 2 of kijk hier terug.