Aartsbisdom > Nieuws > Renovatie abdij Sion afgerond

Renovatie abdij Sion afgerond

De omvangrijke renovatie van abdij Sion bij Diepenveen is afgerond. Op 17 maart is het werk opgeleverd en werd als ‘bekroning’ de weerhaan bovenop het kruis geplaatst. Het kloostercomplex uit 1890 had te kampen met lekkages in de daken. De kerk, kapittelzaal en kloostergang zijn opgeknapt, maar ook het poortgebouw en het gastenverblijf moesten ingrijpend worden gerenoveerd. De ruim 4 miljoen euro kostende renovatie heeft drie jaar geduurd.

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gaf ruim 7 ton restauratiesubsidie, de provincie Overijssel droeg in 2009 2,7 miljoen euro bij aan de renovatie van het klooster, dat sinds tien jaar een rijksmonument is. De provincie Overijssel stelde toen in totaal 9,8 miljoen euro beschikbaar voor het restaureren van tien rijksmonumenten. Onder meer de r.-k. kerk Boskamp (1,1 miljoen euro), de r.-k. kerk Boerhaar (1,2 miljoen euro) en de r.-k. kerk Wijhe (169.000 euro) kregen geld van de provincie.

De abdij behoort tot de Orde der Cisterciënzers van Strikte Observantie (trappisten). De communiteit bestaat nu uit ongeveer twaalf broeders. Daarnaast zijn er enkele kandidaten die zich voorbereiden op hun intreden.