Aartsbisdom > Nieuws > Renkum: viering en lichtprocessie op 15 augustus

Renkum: viering en lichtprocessie op 15 augustus

De R.-K. Kerk viert op 15 augustus het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God met ziel en lichaam glorievol ten hemel is opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren rond die dag vieringen. In de kerk van Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming te Renkum (parochie Z. Titus Brandsma) wordt dit hoogfeest op maandag 15 augustus om 19.00 uur gevierd. De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts celebreert dan de Eucharistie.

Mgr. Woorts is onder andere bisschop-referent voor de bedevaarten. Als locatie van het bijna 650 jaar oude beeld van Maria van Renkum is de kerk van Onze Lieve Vrouw Ten Hemelopneming is Renkum tevens een bekend bedevaartoord. Priester Erik Rozeman en pater Frans Bomers zijn concelebrant op 15 augustus in Renkum.

Na de Eucharistieviering wordt het beeld van Maria van Renkum vanaf circa 20.00 uur (ongeveer een uur voor zonsondergang) in een lichtprocessie door het Mariapark gedragen. Dat gebeurt voor de eerste maal sinds 2016, toen de viering van Maria ten Hemelopneming ook ‘s avonds plaatsvond.
De bedevaartgangers dragen een brandende kaars mee. De processie leidt langs de 20 iconen die in het Mariapark staan opgesteld en die in beelden spreken over het leven van Jezus en Maria. Na afloop is er een ontmoeting met koffie/thee in de pastorie of bij goed weer op het kerkplein.

De kerk ligt aan de Utrechtseweg 153 in Renkum. Aanmelden voor de viering is niet vereist, maar de organisatie raadt aan om dat wel te doen als iemand een stoel met rugleuning wenst of een plaats voor de rolstoel vooraan in de kerk. Klik hier om aan te melden bij de parochie.

Foto: Een eerdere lichtprocessie in het Renkumse Mariapark, bij de viering in 2016 van Maria ten Hemelopneming, met mgr. Hoogenboom als celebrant.