Aartsbisdom > Nieuws > Renkum: expositie en lezingen over lijkwade van Turijn

Renkum: expositie en lezingen over lijkwade van Turijn

In de Mariabedevaartskerk te Renkum (parochie H. Titus Brandsma) is t/m zondag 27 augustus een levensgrote replica van de Lijkwade van Turijn te zien. De tentoonstelling ‘Wie is de man van de Lijkwade’ is volgens de organisatie “ook voor kinderen en jongeren een indrukwekkende beleving.” De expositie gaat niet over de echtheid va de lijkwade maar wil iedereen aan het denken zetten over het lijden en de persoon van Jezus.

Het origineel van de lijkwade, een eeuwenoud linnen kleed met een vage beeltenis van een man, bevindt zich sinds 1578 in de Dom van Turijn (Noord-Italië). Volgens vele christenen is dit de lijkwade waarin Jezus werd gewikkeld en begraven nadat hij aan het kruis gestorven was. Uiteindelijk is de doek in bezit gekomen van het Vaticaan. Over de echtheid ervan wordt al eeuwen getwist, maar de lijkwade heeft altijd enorm tot de verbeelding van mensen gesproken.
De tentoonstelling in Renkum bevat een levensgrote kopie van de lijkwade, plus foto’s, replica’s van archeologische vondsten, artefacten en toelichtingen op de diverse wetenschappelijke onderzoeken. Ook zijn er drie lezingen in de kerk (duur 45 minuten). De toegang is gratis maar een gift is welkom.

Data en tijdstip lezingen:
Zaterdag 26 augustus: 13.00 uur voor Engelstaligen (International community)
Zondag 27 augustus: 11.00 uur voor kinderen, jongeren en andere belangstellenden
Zondag 27 augustus: 16.00 uur voor overige belangstellenden. Voorafgaand is er om 15.00 uur een Eucharistieviering, celebrant is Koos Smits. Na afloop van de lezing om 17.00 uur is er mogelijkheid om na te praten in de pastorie met een kopje koffie/thee.