Aartsbisdom > Nieuws > Reizende iconenexpositie in Sint Lucasparochie

Reizende iconenexpositie in Sint Lucasparochie

Met het ‘Jaar van het Geloof’ (tot 24 november 2013) herdenkt de Rooms-Katholieke Kerk dat vijftig jaar geleden het Tweede Vaticaans Concilie startte (1962-1965). Het Jaar van het Geloof wil bijdragen aan een hernieuwde bekering en aan de herontdekking van het geloof, met het oog op het getuigenis van christenen. Van zondag 14 t/m zondag 21 april worden in dit kader twaalf iconen in de St. Jozef kerk (Sint Lucasparochie) tentoongesteld.

Deze iconen, waarop afgebeeld 12 Christusmysteries, zijn gemaakt door de kunstenaar Geert Hüsstege. Van 26-28 april zijn ze ook te zien in de kerk H. Maria Zuivering (Brinkstraat 87 Putten), daarna reizen ze verder het land in. Zo is eind juni de iconenexpositie te zien in Abdij Koningsoord te Oosterbeek.

‘Hoorns Byzantijns Mannenkoor’
Na de Eucharistieviering op zondag 14 april om 11.00 uur in de St. Jozefkerk (Hamersveldseweg 51) verricht pastoor Henk van Doorn om 13.00 uur de feestelijke opening. Daarna nemen twee kunstzinnige parochianen (Antoine van de Wildenberg en Ad Oostveen) de aanwezigen mee in hun verhaal over ‘biddend schilderen’ en ‘iconen schilderen’. Dit alles wordt muzikaal ondersteund door het koor ‘Ad Fontes Canticorum’. Vanaf 14.30 uur is er gelegenheid de tentoonstelling te bezoeken. In een parallelprogramma zijn er voor de kinderen boeiende verhalen, afgewisseld met bijbehorende activiteiten
Op maandag-, woensdag- en donderdagavond (15, 17 en 18 april) verzorgen de drie koren van de St. Jozef kerk een open repetitie. Eenieder is vanaf 20.00 uur welkom om de iconen te bekijken, te luisteren naar of mee te zingen. Zondag 21 april is na de Eucharistieviering van 11.00 uur nog tot 13.00 uur gelegenheid de iconententoonstelling te bezoeken.
Daarna reist de expeditie door naar Putten. Vrijdag 26 april is daar om 19.30 uur de feestelijke opening met een optreden van het ‘Hoorns Byzantijns Mannenkoor’. Kaarten zijn bij de kerk te koop voor € 7,50.
Pastoor Henk van Doorn geeft een toelichting op het thema ‘50 jaar Concilie, het Jaar van het Geloof’. Zaterdag 27 april om 15.00 uur vertelt mw. Marja Benschop hoe een icoon tot stand komt. Ook is een aantal icoonschilders aan het werk te zien. Voor de kinderen zijn er kleurplaten, als het weer het toelaat wordt er een grote icoontekening op het kerkplein getekend en ingekleurd.
Zondagmiddag is de kerk open vanaf 14.00 uur, het weekend sluit af met een Vesperviering om 17.00 uur. Voorganger is pater Theo van de Vossenberg van priorij de Essenburgh.

Tags: