Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Reiszegen en Geloofsgesprek in aanloop naar synode

Reiszegen en Geloofsgesprek in aanloop naar synode

Jonge christenen van alle kerkelijke achtergronden zijn door paus Franciscus uitgenodigd om op 30 september op het Sint-Pietersplein in Rome te bidden voor de toekomst van de Kerk. Deze Taizé-samenkomst (getiteld ‘Together’) wordt gehouden kort voor de start van de Bisschoppensynode. Jongeren uit vele landen reizen hiervoor naar Rome. De ruim 40 Nederlandse deelnemers kregen op 28 september in Utrecht de reiszegen van mgr. Woorts.

Ook priester Martin Los, bisschoppelijk gedelegeerde voor oecumene in het aartsbisdom, was bij het geven van de reiszegen aanwezig. Mgr. Woorts: “Ik heb de jongeren bij het instappen van de bus de bedevaartpsalm 84 aangereikt. Die hebben we gezamenlijk gebeden in de bus.” Ds. Trinette Verhoeven (classispredikant PKN) las uit Johannes 17: ‘Daar waar Jezus bidt om de eenheid van zijn leerlingen.’
Voorafgaand aan de reiszegen gaf mgr. Woorts een afbeelding van St. Willibrord mee, deze icoon staat bij zijn graf in Echternach. Mgr. Woorts: “Ik gaf deze afbeelding mee omdat Willibrord de eerste pelgrim was die vanuit Utrecht en onze streken naar Rome ging. De eerste keer deed hij dat in 691, kort na zijn aankomst in ons gebied vanuit Ierland. Hij wilde Christus en Zijn evangelie verkondigen en de Kerk hier opbouwen in eenheid met de opvolger van de apostel Petrus. Hij wilde de toestemming van de paus (Sergius I) en zijn zegen.”

In 695 reisde Willibrord opnieuw naar Rome, nu om gewijd te worden tot de eerste aartsbisschop van de Friezen. Daarna bouwde hij in Utrecht de eerste bisschopskerk. Mgr. Woorts: “Die noemde hij naar de bisschopskerk van de paus in Rome: de Sint Salvator, Christus de Verlosser.” De Utrechtse hulpbisschop sprak de jongeren aan: “Willibrord ging als pelgrim, in het bijzonder ook naar de graven van de HH. apostelen Petrus en Paulus, om daar te bidden. Zij staan beiden symbool voor de eenheid van de Kerk, van alle christenen. Jullie, jongeren, gaan nu naar Rome om daar te bidden met de paus en leiders van verschillende kerken alsook met vele andere jongeren van over heel de wereld, voor de eenheid van alle christenen. Deze icoon van Willibrord mag een teken zijn dat ook de hemelse Kerk met jullie, met ons verbonden is en met ons meebidt.”

Priester Gauthier de Bekker (parochie H. Lebuinus en H. Kruis) is al jaren betrokken bij de oecumenische beweging van Taizé. Hij reist mee met deze groep jonge christenen naar Rome, die zo samen de verbinding zoeken. In het Geloofsgesprek met Leo Fijen op zondagmorgen vertelt De Bekker over deze bijeenkomst: “Ik denk dat onze paus ons uitnodigt om naar elkaar te luisteren. Dat is ook waarom de synode over synodaliteit gaat. Dat we leren luisteren, leren spreken en leren onderscheiden in gebed. En daarin het goede wat in de ander is mogen herkennen en erkennen. En dat doen vanuit een relatie. Niet vanuit een intellectueel niveau maar vanuit een niveau van hart tot hart. Daarvoor moeten we elkaar leren kennen en daarom denk ik dat de paus ook vooral jongeren uit al die kerken uitnodigt om samen te komen. Om dat met elkaar te delen.”

Foto’s: Lars König/Elyseüs Photography

Online (terug)kijken: