Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Regenachtige start Sacramentsprocessie

Regenachtige start Sacramentsprocessie

Na een zonovergoten dag pakten zich op 1 mei boven Lourdes donkere wolken samen kort voor de start van de Sacramentsprocessie. De pelgrims (de Utrechtse groep voorop) stonden tegen 17.00 uur op de Esplanade opgesteld voor het begin van de processie en hoopten dat deze bui over zou waaien. Tevergeefs. De processiegangers verplaatsten zich daarom met gezwinde spoed naar de Pius X basiliek (normaal het eindpunt van de processie), waar deze in droge omstandigheden gehouden kon worden.

Vaandeldragers
Vele pelgrims hadden zich door het mooie weer in de luren laten leggen en hadden hun regenkleding en paraplu’s in het hotel gelaten. Ook de parapluloze vaandeldragers waren doorweekt eer ze de droge basiliek bereikten. Sommige mensen gebruikten de rode bisdomsjaal als provisorische hoofdbedekking. En voor vele van de tientallen Utrechtse priesters en misdienaars gold: van hetzelfde laken een nat pak.
Eenmaal in de Pius X was de regen snel vergeten. De bedevaartgangers zochten hun plek (de mensen in rolstoelen als altijd vooraan), de vaandeldragers stelden zich op en de processie trok door de grote ondergrondse kerk. Na de aanbidding van het Allerheiligste werden de pelgrims gezegend.

Vaandeldraagster Heilig Kruis parochie voor en na de Sacramentsprocessie