Aartsbisdom > Nieuws > Reactie kardinaal Eijk op bezwaren beleidsplan Eucharistievieringen

Reactie kardinaal Eijk op bezwaren beleidsplan Eucharistievieringen

Kardinaal Eijk heeft op 14 februari een brief gestuurd naar de bezwaarschrijvers tegen het beleidsplan ‘Blijft dit doen om Mij te gedenken’ betreffende Eucharistievieringen, woord- en communievieringen en gebedsvieringen. De Utrechtse aartsbisschop schrijft onder meer dat hij de brieven met bezwaren ziet als “een blijk van grote betrokkenheid bij uw parochie en de lokale geloofsgemeenschap waartoe u behoort.”

Kardinaal Eijk gaat in op een aantal bezwaren en legt uit dat met het beantwoorden van brieven met bezwaren is gewacht totdat het beleidsplan besproken zou zijn in de cura’s, de vergaderingen van de priesters, de diakens en de pastorale werk(st)ers, in de drie regiovicariaten van het Aartsbisdom Utrecht. “Dit is inmiddels gebeurd. De priesters, de diakens en de pastorale werk(st)ers herkennen in het algemeen de situatie zoals die in het beleidsplan wordt geschetst. Zij zullen in gesprek gaan met leden van liturgische werkgroepen die woord- en communievieringen verzorgen om te bekijken hoe en in welk tempo het aantal woord- en communievieringen geleidelijk in de genoemde periode van vijf jaar kan worden teruggebracht. Hierbij zal maatwerk nodig zijn,” aldus kardinaal Eijk.

Hij schrijft ook dat hij zich kan voorstellen dat dit antwoord voor de bezwaarmakers teleurstellend zal zijn. “Ik zou u echter willen vragen om zoveel mogelijk samen te werken met de priesters, de diakens en de pastoraal werk(st)ers in uw parochie, om te bekijken hoe aan het beleidsplan op constructieve wijze en met het maatwerk dat in de concrete situatie vereist is met respect voor de gevoelens van alle betrokkenen invulling kan worden gegeven. Tegelijkertijd zal de bisdomstaf zich met het Metropolitaan Kapittel, de Priesterraad en de pastorale teams bijeen in de cura’s beraden op de vraag hoe op het terrein van de liturgie, de catechese, de kerkopbouw en de diaconie voor het geloofsleven in de parochie initiatieven kunnen worden ontwikkeld. Dit alles tegen de achtergrond van een beter verstaan van het sacrament van de Eucharistie.”
Kardinaal Eijk hoopt van harte “dat uw betrokkenheid onverminderd blijft,” zo schrijft hij tot besluit. “Reeds eerder heb ik meerdere malen geschreven dat ik grote waardering heb voor de inzet van velen, zowel de leden van onze pastorale teams als de vrijwilligers, zeker in deze voor ons als Kerk niet gemakkelijke tijd.”

Lees hier de gehele brief van kardinaal Eijk

Tags: