Aartsbisdom > Nieuws > Programma consistorie 18-19 februari

Programma consistorie 18-19 februari

Aartsbisschop Eijk van Utrecht zal op zaterdag 18 februari tot kardinaal worden gecreëerd. Paus Benedictus XVI heeft de kardinalen en de kardinalen-elect uitgenodigd om de dag voorafgaand aan het consistorie door te brengen in een sfeer van reflectie en gebed. Het belangrijkste thema van deze ontmoeting is ‘De hedendaagse verkondiging van het Evangelie, tussen ‘missio ad gentes’ (wereldwijde missionering) en nieuwe evangelisatie’.

Aartsbisschop Fisichella, president van de Pauselijke Raad voor de Nieuwe Evangelisatie, zal deze dag ook vooruitkijken naar het komende ‘Jaar van het Geloof’, dat op 11 oktober aanstaande van start gaat.

Titelkerk
De plechtigheid waarin de nieuwe kardinalen worden gecreëerd, begint op zaterdag 18 februari om 10.30 uur. Tijdens deze viering krijgen de kardinalen hun kardinaalsring en de rode bonnet overhandigd van de paus. Het Vaticaan heeft het liturgieboekje van deze plechtigheid inmiddels online gezet. Elke kardinaal krijgt die dag ook een Romeinse titelkerk toegewezen – zo heeft kardinaal Simonis als titelkerk de San Clemente in Rome. Hoewel een kardinaal er geen bestuursbevoegdheid heeft, is het wel traditie dat zijn wapen aan de voorgevel van deze kerk of diaconie wordt gehangen.
‘s Middags is er gelegenheid om de nieuwe kardinalen te feliciteren. Van 16.30 tot 18.30 uur geven zij ieder een receptie, verspreid over een aantal zalen. Mgr. Eijk geeft zijn receptie in de Aula Paolo VI.

Eucharistieviering
Op zondag 19 februari is er om 10.30 uur een Pontificale Eucharistieviering in de Sint Pieter, waarin paus Benedictus XVI samen met de net gecreëerde kardinalen zal voorgaan. Ook dit liturgieboekje is al te raadplegen. Maandag 20 februari zal paus Benedictus XVI de nieuwe kardinalen, hun familieleden en de pelgrims toespreken – deze bijeenkomst start om 11.00 uur.

Media-aandacht
De omroep RKK staat uitgebreid stil bij de plechtigheden in Rome. De website www.rkk.nl zendt de ceremonie van de kardinaalscreatie op 18 februari live uit op zijn homepage, evenals de Pontificale Eucharistieviering van de paus met de nieuwe kardinalen de volgende dag. Kruispunt Radio wordt zaterdag 18 februari (Radio 5, 14-15 uur) vanwege de kardinaalscreatie rechtstreeks vanuit Rome uitgezonden. Katholiek Nederland TV besteedt er woensdag 22 februari (Nederland 2, 17.05 uur) aandacht aan.
Ook Radio Maria besteedt deze week aandacht aan mgr. Eijk bij gelegenheid van zijn creatie tot kardinaal. Op 15 en 16 februari zendt Radio Maria (in twee delen) het gesprek uit dat pater Lecleir met hem heeft opgenomen. Dit programma wordt ‘s morgens om 8.15 uur uitgezonden en herhaald om 20.00 uur.
De Pontificale Eucharistieviering van zondagmorgen 9.30 uur zendt Radio Maria integraal uit via Radio Vaticana. Pater Lecleir zal het Nederlandstalig commentaar verzorgen.

Tags: