Aartsbisdom > Nieuws > Preekstoel thema van Kerken Kijken Utrecht 2015

Preekstoel thema van Kerken Kijken Utrecht 2015

Deze zomer is de 33ste editie van Kerken Kijken Utrecht, met dit keer als thema: ‘Een houten broek, prachtige preekstoelen’. Van 26 juni t/m 12 september zijn de deuren van twaalf binnenstadskerken voor het publiek geopend. Ruim tweehonderd vrijwillige gidsen staan in die periode klaar om mensen rond te leiden. Zowel de toegang als de rondleiding zijn traditiegetrouw gratis.

Per jaar trekt het project Kerken Kijken Utrecht meer dan vijftigduizend bezoekers naar de Utrechtse binnenstad. Onder de deelnemende kerken zijn ook de St. Catharinakathedraal en de Augustinuskerk van de binnenstadsparochie.
Deze zomer staat bij Kerken Kijken Utrecht de preekstoel centraal, zowel letterlijk als figuurlijk. “De preekstoel (kansel) neemt in de kerk immers altijd een prominente plaats in: goed zichtbaar voor alle aanwezigen omdat van daar af het geloof werd uitgedragen en verduidelijkt,” aldus de organisatie. “In het verleden werd de preekstoel ook wel ‘houten broek’ genoemd. De preekstoelen waren hoog en van de personen die er in stonden, was alleen het bovenlijf zichtbaar. Ook refereert ‘houten broek’ aan het feit dat het preken vroeger vooral eenrichtingsverkeer vanaf de kansel was. Er was geen interactie met de toehoorders. De prediker zat vast in zijn houten broek.” Er is een grote variatie in preekstoelen in de Utrechtse binnenstadkerken, zowel wat betreft stijl als ouderdom.

De kerken zijn gedurende het seizoen meestal geopend van dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur.

Meer informatie, klik hier.