Aartsbisdom > Nieuws > Poster met tijdlijn Vaticanum II

Poster met tijdlijn Vaticanum II

Dit najaar is het vijftig jaar geleden dat de zalige paus Johannes XXIII het Tweede Vaticaans Concilie opende. Om de start van dit Concilie en bovendien het twintigjarig ‘jubileum’ van de Catechismus van de Katholieke Kerk te gedenken, heeft paus Benedictus XVI het ‘Jaar van het Geloof’ uitgeroepen. Dit speciale jaar start op 11 oktober 2012 en eindigt op 24 november 2013. Bij gelegenheid van het Jaar van het Geloof heeft het bisdom Breda een speciale poster ontwikkeld, die afgelopen week ook is verstuurd aan de priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers van het Aartsbisdom Utrecht.

In zijn aanbevelingsbrief schrijft kardinaal Eijk:
“Op 11 oktober dit jaar zal het vijftig jaar geleden zijn dat de zalige paus Johannes XXIII het Tweede Vaticaans Concilie opende. Met dit Concilie zijn belangrijke ontwikkelingen in de Kerk in gang gezet. Tevens is het twintig jaar geleden dat de Catechismus van de Katholieke Kerk uitkwam. Beide jubilea zijn voor paus Benedictus XVI aanleiding geweest om het Jaar van het Geloof uit roepen, dat loopt van 11 oktober dit jaar tot het Hoogfeest van Christus Koning op 24 november 2013.

De Bisschoppenconferentie organiseert op 12 oktober a.s. een symposium in Utrecht om de opening van het Tweede Vaticaans Concilie te gedenken. Hiervoor ontvangt u een uitnodiging van het SRKK. Daarnaast zal het Aartsbisdom Utrecht ook een aantal activiteiten op touw zetten. Ik hoop dat u ook in uw parochie op passende wijze gestalte wilt geven aan het Jaar van het Geloof. Daartoe ontvangt u bijgaand een aantal posters voor het Jaar van het Geloof, waarin ook citaten zijn opgenomen uit de brief Porta Fidei, waarmee de Heilige Vader dit Jaar heeft aangekondigd. De poster is door het bisdom Breda ontwikkeld met het oog op het Jaar van het Geloof en wordt ook aan de priesters, diakens en pastorale werk(st)ers van andere bisdommen toegestuurd. De posters kunnen bijvoorbeeld opgehangen worden in de diverse kerklocaties.

Wij mogen met grote dankbaarheid terugdenken aan alles wat de Heilige Geest aan de Kerk heeft gegeven door het Concilie. Tegelijk moeten wij ook constateren dat in de afgelopen halve eeuw velen het geloof zijn kwijtgeraakt en in het leven van de meerderheid van de West-Europese bevolking het geloof in Christus nauwelijks nog een plaats heeft. Het is van groot belang dat zij de waarde van een persoonlijke relatie met Christus (her)ontdekken. Graag zou ik daarom willen oproepen om aan het Jaar van het Geloof de nodige aandacht te schenken.”

Tijdlijn en uitleg
Naast citaten uit de brief Porta Fidei bevat de poster een tijdlijn. Deze loopt van 1959, toen paus Johannes XXIII het Tweede Vaticaans Concilie aankondigde, tot 2012 en de start van het Jaar van het Geloof. De tijdlijn geeft aan wanneer de verschillende documenten van het Concilie werden afgekondigd. Daarnaast geeft de poster uitleg over het Concilie, over het Jaar van het Geloof en over Kerk zijn in deze tijd.

Klik hier om de poster te downloaden

Tags: