Aartsbisdom > Nieuws > Pokrofgemeenschap in Overijssel

Pokrofgemeenschap in Overijssel

Onder de rooms-katholieke kerkprovincie van Nederland ressorteert de Landelijke Instelling Pokrof, de overkoepelende organisatie van (thans) een negental Byzantijnse Gemeenschappen in Nederland. Deze geloofsgemeenschappen zijn gewoon de liturgie volgens de Byzantijnse ritus te vieren. Er wordt gebeden en gezongen in het Kerk-Slavisch. Een van deze gemeenschappen is gevestigd in Hengelo, Twente.

De instelling Pokrof is in 1996 opgericht en voortgekomen uit het Oosters Werk Kapucijnen in Nederland, een werk waarvoor het bestuur van de Nederlandse Kapucijnenprovincie na de Tweede Wereldoorlog op verzoek van de Congregatie voor de Oosterse Kerken enkele paters had vrijgesteld om mensen uit Oost-Europa (vooral uit de voormalige Sovjetunie) materieel en geestelijk bijstand te verlenen.

H. Wladimir
De in het Twentse Hengelo gevestigde gemeenschap heeft zich vernoemd naar de H.Wladimir, grootvorst die duizend jaar geleden sterk bijgedragen heeft aan de kerstening van het gebied van het tegenwoordige Oekraïne en Rusland. Daarbij werd de rite van het patriarchaat van Constantinopel (het vroegere Byzantium) overgenomen. Vicaris R.G.W. Cornelissen van het vicariaat Deventer is vanuit het aartsbisdom contactpersoon voor de Pokrofgemeenschap in Overijssel.
Kern van deze jonge gemeenschap is het gelijknamige mannenkoor. Het is opgericht in 1989 en telt rond de dertig leden uit Oost-Nederland. De muzikale leiding heeft Johnny Smit. Regelmatig viert men met vader Harrij Sterenberg en diaken Frits Aarts de Goddelijke Liturgie van de H. Johannes Chrysostomus; momenteel gebeurt dat in de Boekelose St.-Marcellinuskerk. Daarnaast worden er wel ‘Romeinse’ vieringen opgeluisterd met Byzantijnse gezangen: het betreft dan een H.Mis of een vesper ergens in de euregio.
Overigens nodigt het koor belangstellende mannen uit om eens een repetitie bij te wonen. Met name lage bassen en hoge tenoren zijn zeer welkom.

Klik hier voor meer informatie over het koor.