Aartsbisdom > Nieuws > Pinksterviering Wijk bij Duurstede druk bezocht

Pinksterviering Wijk bij Duurstede druk bezocht

Ruim 700 mensen woonden 12 juni op de Markt in Wijk bij Duurstede de interkerkelijke Pinksterviering bij. Voorafgaand aan de openluchtdienst riepen de klokken van de twee kerken in de wijk de mensen op om naar de Markt te komen voor deze viering met als motto: ‘Vuur in ons; mensen bewogen door de Heilige Geest’. De deelnemers kwamen niet alleen uit Wijk bij Duurstede maar uit verschillende plaatsen in de regio. Ook toevallige passanten bleven op de Markt luisteren.

Het was voor het eerst dat een dergelijke interkerkelijke openluchtviering met Pinksteren in Wijk bij Duurstede werd georganiseerd. Door de samenstelling van de voorbereidingsgroep uit de verschillende geloofsgemeenschappen (waaronder de Paus Johannes XXIIII parochie) was er een breed pallet aan bijdragen in de vorm van zang, dans en woord. Onder de bezielende leiding van Tom van Ginkel bracht het gelegenheidskoor verschillende liederen ten gehore. Dominee Rebecca Onderstal verwoordde in haar meditatie de kracht van Pinksteren.

Persoonlijke gebeden
“Indrukwekkend was het vertolken van een Bijbeltekst in zes verschillende talen,” aldus initiatiefnemer Aart Batenburg. De aanwezigen konden tijdens de anderhalf uur durende viering ook hun persoonlijk gebed op een kaartje schrijven en in een schaal op het podium leggen. Pastor Wouter de Paepe pr. droeg vervolgens de anonieme persoonlijke gebeden op. Deze gebeden zullen worden begraven onder de historische kastanjeboom bij de pastorie in Cothen.

pinkstervieringwijkbijduurstedekl

Foto’s: Ron van Brenk