Aartsbisdom > Nieuws > Pelgrimsdeur van Amersfoort onthuld

Pelgrimsdeur van Amersfoort onthuld

Zaterdag 15 maart werd de Pelgrimsdeur van Amersfoort in het portaal van de Onze Lieve Vrouwetoren onthuld. De Pelgrimsdeur van Amersfoort is met een oppervlak van circa 20 m2 de grootste bronzen deur van Nederland, telt drieëntwintig panelen en weegt 1.700 kilogram. Het kunstwerk is van de vermaarde beeldhouwer Eric Claus dat hij in opdracht van Stichting Open Oog heeft gemaakt.

Open Oog heeft als doel de geschiedenis van Amersfoort te verbeelden met hoogwaardige kunstwerken in de openbare ruimte. Het is inmiddels het derde kunstwerk dat de stichting schenkt aan de stad Amersfoort. Voor de houten deuren die in 1932 werden ingehangen wordt een passende bestemming gezocht.

Drie verhalen
Eric Claus is emeritus hoogleraar aan de rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam en een belangrijk vertegenwoordiger van de hedendaagse klassieke beeldhouwkunst. Hij verwierf nationale bekendheid met zijn beelden van onder meer Prinses Beatrix, Willem Drees, Simon Wiesenthal en Johan Cruijff. De Pelgrimsdeur van Amersfoort is het meest omvangrijke kunstproject van de 78-jarige Claus, waaraan hij vanaf najaar 2011 onafgebroken heeft gewerkt. In het Rietveldpaviljoen de Zonnehof is een tentoonstelling te zien over het ontwerp van de Pelgrimsdeur. Ook wordt een selectie van schilderijen, beelden, penningen en figuren van de Commedia dell’arte geëxposeerd. De expositie is open voor het publiek van 16 maart t/m 4 mei 2014. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt het boek ‘De Pelgrimsdeur van Amersfoort’ (€ 15).
Claus kreeg als opdracht drie verhalen mee die hij op bijna middeleeuwse manier in de deur wist te verwerken en die naar zijn eigen zeggen gelezen kunnen worden als in een boek. Het eerste verhaal is dat van ‘Het Mirakel van Amersfoort’ dat in de middeleeuwen van de stad een belangrijke bedevaartplaats maakte. Pelgrims kwamen naar Amersfoort nadat er wonderen waren toegeschreven aan een in de stadsgracht weggeworpen Mariabeeldje, dat in 1444 onder bijzondere omstandigheden gevonden zou zijn. Het tweede verhaal is dat van de duizenden Belgische vluchtelingen die in 1914, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, hun toevlucht zochten in Amersfoort en hier een thuis vonden. Het laatste verhaal is dat van het goed en kwaad, dat altijd actueel blijft en als rode draad door de geschiedenis van de mensheid voert.

Blauwe Mantelmadonna
Voor de uitwerking koos Eric Claus als thema de afbeelding van de Blauwe Mantelmadonna, met in de mantel de afbeelding van de zeven smarten en de zeven vreugden. Hierin vond Claus de parallel met het goed en het kwaad. Het is Maria, als patrones van de toren die onder haar mantel beschutting biedt aan De Pelgrim van alle tijden – als vluchteling ontheemd op zoek naar een toevluchtsoord – die wordt veilig gesteld van oorlogsgeweld en armoede. Tegelijkertijd is het kunstwerk een ode aan de pelgrims die in de 15de eeuw met hun bijdragen de bouw van de Onze Lieve Vrouwetoren mogelijk maakten. De Mantelmadonna beslaat zowel beide deuren als de timpaan en de blindboog erboven.

pegrimsdeur-amersfoort