Aartsbisdom > Nieuws > Pauselijke Onderscheiding voor Jos Hettinga

Pauselijke Onderscheiding voor Jos Hettinga

Jos Hettinga kreeg op zondag 11 november (Sint Maarten) na een feestelijke Eucharistieviering door vicevoorzitter Hans Heijs van de Utrechtse Martinus Parochie de versierselen opgespeld die horen bij de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice.

De onderscheiding is hem toegekend vanwege zijn verdiensten voor de kerkmuziek in Nederland en Vlaanderen, zijn 40-jarige vrijwilligerswerk als dirigent van diverse koren in de Martinus Parochie en de methode die hij als geestelijk verzorger in het Utrechtse verpleeghuis Rosendael ontwikkelde om via religieuze afbeeldingen communicatie tot stand te brengen met dementerende en afatische patiënten.
Een beduusde Jos Hettinga (65) zei over de pauselijke onderscheiding dat die als een “complete verrassing” kwam. Een week eerder ontving de gedecoreerde uit handen van de Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen ook al de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Deze was mede een markering van het eind van zijn werkzame leven.
De pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice is ingesteld op 17 juli 1888 door paus Leo XIII. De gouden medaille heeft op de voorzijde een afbeelding van de apostelen Petrus en Paulus en de tekst ‘Pro Ecclesia et Pontifice’. Ook het wapen van de paus met de tiara en de sleutels van Sint-Petrus zijn afgebeeld. Aan de medaille is een geel-wit lint bevestigd.