Aartsbisdom > Nieuws > Paus spreekt met kardinalen en hun gasten

Paus spreekt met kardinalen en hun gasten

Paus Benedictus XVI hield op 20 februari een audiëntie in de Aula Paolo VI voor de 22 nieuwe kardinalen, hun familieleden en de pelgrims. De paus richtte zich kort tot elke nieuwe kardinaal. Tegen kardinaal Eijk zei hij in goed verstaanbaar Nederlands: “Gaarne begroet ik Kardinaal Willem Jacobus Eijk, Aartsbisschop van Utrecht, en tevens de gelovigen die hem vergezellen. Mogen deze dagen van intense spiritualiteit bij iedereen een nog grotere liefde voor Christus en Zijn Kerk opwekken. Blijft Uw Aartsbisschop steunen met Uw gebed zodat hij met herderlijke ijver degenen die hem zijn toevertrouwd leiding kan geven.”

Aan het eind van de korte plechtigheid in de Aula Paolo VI, waar kardinaal Eijk met een aantal collega-kardinalen een dag eerder zijn receptie hield, ging elke nieuwe kardinaal vergezeld van twee gasten naar paus Benedictus XVI voor een korte ontmoeting. Ook kardinaal Eijk stelde twee mensen aan de paus voor.

Foto links: Kardinaal Eijk en zijn twee gasten
Foto rechts: Lidy Peters (RKK) interviewt na afloop kardinaal Eijk

Lunch met ambassadeur
Een dag eerder bood J. Weterings, de Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel, kardinaal Eijk een lunch aan. Kardinaal Eijk en zijn gezelschap, onder wie familie en vrienden, kardinaal Simonis, mgr. Punt, mgr. Hendriks en de Utrechtse hulpbisschoppen, werden hartelijk ontvangen door de relatief nieuwe ambassadeur: hij is sinds juni 2011 in Rome gestationeerd en overhandigde paus Benedictus XVI op 21 oktober 2011 zijn geloofsbrieven.
Ambassadeur Weterings feliciteerde in een korte toespraak de Utrechtse aartsbisschop met zijn creatie tot kardinaal. Hij memoreerde tevens hun eerste ontmoeting in het aartsbisschoppelijk paleis aan de Maliebaan, waaraan hij levendige herinneringen had. Kardinaal Eijk zei in zijn dankwoord dat hij in alle functies die hij tot op heden in de Kerk heeft bekleed – van docent aan het seminarie Rolduc tot en met het bisschopsambt – altijd één hoofddoel voor ogen heeft gehouden: het verkondigen en uitleggen van de leer. Ook als dat soms op onbegrip stuitte.

Foto links: Ambassadeur Weterings tussen kardinaal Eijk en mgr. Punt
Foto rechts: Kardinaal Eijk spreekt zijn dankwoord uit