Aartsbisdom > Jubeljaar 2025 > Paus kondigt Jubeljaar 2025 af met bul ‘Spes non confundit’

Paus kondigt Jubeljaar 2025 af met bul ‘Spes non confundit’

‘Hoop stelt niet teleur’. Dat is de titel van de bul waarmee paus Franciscus het Heilig Jaar 2025 officieel heeft afgekondigd. Hoop wordt daarmee het centrale thema van het zogeheten Jubeljaar. Eerder was al het motto bekend gemaakt: ‘Pelgrims van hoop’. In de Nederlandse Kerkprovincie is een projectgroep aan het werk om dit thema ook voor de bisdommen, parochies, kloosters en andere religieuze groeperingen verder uit te werken. Er wordt onder meer een Nationale Bedevaart naar Rome georganiseerd in de meivakantie van 2025.

Heilige Deuren
In zijn bul kondigt paus Franciscus aan dat het Jubeljaar zal beginnen met de opening van de Heilige Deur van de Sint-Pietersbasiliek op kerstavond 2024. Op 29 december opent de paus vervolgens de Heilige Deur van de aartsbasiliek van Sint-Jan van Lateranen, de kathedraal van Rome. Er zijn nu géén Heilige Deuren in de bisdommen. Wel is het de bedoeling dat in alle bisdommen over de hele wereld op zondag 29 december in de plaatselijke kathedraal een diocesane openingsviering wordt gehouden.
Op het Hoogfeest van Maria de Moeder Gods (1 januari 2025) zal paus Franciscus de Heilige Deur openen van de basiliek van Santa-Maria Maggiore, terwijl de Heilige Deur van de basiliek Sint-Paulus buiten de Muren wordt geopend op zondag 5 januari, de vooravond van Driekoningen.

Verkondiging van hoop
“In de loop van het jaar,” schrijft paus Franciscus, “moet alles in het werk worden gesteld om het volk van God in staat te stellen ten volle deel te nemen aan de verkondiging van de hoop op Gods genade en aan de tekenen die getuigen van hun werkzaamheid.”
Het jubileum eindigt op 28 december 2025 in de kerken over de hele wereld, waarbij de Heilige Deuren van de Sint-Jan van Lateranen, Maria Maggiore en Sint-Paulus buiten de Muren op diezelfde datum worden gesloten. Het Jubeljaar in Rome wordt afgesloten op het Hoogfeest van Driekoningen, 6 januari 2026.

Aan een officiële Nederlandse vertaling van de bul wordt gewerkt. Lees hier de Engelse versie van de bul.

Tags: